اوکراین

«سقوط آودیوکا ممکن است مهمتر از آن چیزی باشد که در ابتدا به نظر می‌رسید، چون اوکراین با روحیه ضعیف و استخدام سرباز دست و پنجه نرم می‌کند.»

به گزارش ایران‌پژواک، صدها تن از سربازان اوکراینی شاید در جریان عقب نشینی بی نظم از آودیوکا واقع در شرق این کشور به دست واحدهای روسی دستگیر یا ناپدید شده باشند که این مساله می‌تواند ضربه‌ای به روحیه ضعیف نیروهای اوکراینی وارد کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تحت کنترل درآمدن آودیوکا توسط روسیه و سقوط این شهر به عنوان یک «ضرر نمادین» قابل توجه برای سربازان اوکراینی مطرح می‌شود و این نشانه‌ای از تاثیر شکست کنگره ایالات متحده در تایید کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف است.

تخمین تعداد سربازان اوکراینی که اسیر یا مفقود شده‌اند، متفاوت است و تا زمانی که اوکراین خطوط دفاعی جدیدی را در خارج از شهر مستحکم نکند، شمارش دقیق ممکن نیست. اما دو سرباز با اطلاع از عقب‌نشینی اوکراین تخمین زدند که به نظر می‌رسد ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ سرباز اسیر شده‌اند یا از آنها خبری نیست. مقامات غربی گفتند که این تخمین دقیق به نظر می‌رسد.

مقامات آمریکایی می‌گویند از دست دادن آودیوکا یک شکست استراتژیک قابل توجه نیست و استدلال می‌کنند که دستاوردهای روسیه در شرق اوکراین لزوما منجر به فروپاشی خطوط اوکراین نخواهد شد و بعید است که مسکو بتواند حمله بزرگ دیگری را پیگیری کند.

اما دستگیری صدها سرباز می‌تواند محاسبات را تغییر دهد. مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر گفته‌اند که روحیه سربازان اوکراینی در حال ضعیف شدن است که بیشتر در پی شکست ضد حمله سال گذشته میلادی و برکناری فرماندهی ارتش است. به دلیل همین مشکلات، مقام‌ها می‌گویند که ارتش اوکراین با مشکل سربازگیری روبرو شده است.

مقامات نظامی اوکراین گفته‌اند که می‌خواهند تا ۵۰۰ هزار نفر دیگر را بسیج کنند، اما این درخواست با مقاومت سیاسی روبرو شده و در پارلمان متوقف شده است. دستگیری صدها سرباز به ویژه آنهایی که تجربه میدان نبرد دارند، نیاز به نیروهای بیشتر را تشدید و تلاش برای استخدام بیشتر را پیچیده می‌کند.

در نتیجه، تحت کنترل در آمدن آودیوکا شاید بیش از آنچه نخست به نظر می‌رسید، مهم باشد.

فرماندهی ارتش اوکراین اذعان کرده که برخی از سربازان در عقب نشینی از این شهر دستگیر شده‌اند اما تلاش کرد تا تعداد دستگیری‌ها و اهمیت آن را بی ارزش جلوه دهد.

ژنرال «اولکساندر تارناوسکی»، فرمانده ارتش اوکراین در حال نبرد در این منطقه، روز شنبه در تلگرام گفت که عقب نشینی طبق برنامه پیش رفت اما در مرحله نهایی عملیات، تحت فشار نیروهای برتر دشمن، تعدادی از نظامیان اوکراینی به اسارت درآمدند. او تعداد سربازان اسیر را فاش نکرد.

سخنگوی وی نیز گزارش‌ها مبنی بر دستگیری صدها سرباز را رد کرد و آن را اطلاعات نادرست خواند. اما اذعان کرد که روسیه تعدادی از نیروهای نظامی را اسیر کرده و «تعداد معینی» از سربازان مفقود شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی