بورس

روز آغازین هفته در بین تعطیلات قرار گرفته است و بعید است که حجم و ارزش معاملات تکان چندانی بخورد. از این رو به نظر می‌رسد جو متعادل بازار سهام در روزهای معاملاتی اخیر ادامه یابد.

به گزارش ایران‌پژواک، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۰۳ درصدی، معادل ۶۰۲ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۷۰ هزار و ۸۱۶ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۰۲ درصدی (معادل ۱۲۵ واحد) در پله ۷۲۶ هزار واحدی باقی ماند.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، سه هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات آخرین روز هفته را هم ۶ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آن‌ها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج ۲۴۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

هفته گذشته اشاره شد که دو ریسک اصلی بازار سهام تا پایان سال سیاست‌ها و تصمیم‌گیری بانک مرکزی در رابطه با انتشار مجدد گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی و همچنین عدم اجازه حرکت به دلار نیمایی است.

با انتشار مجدد گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی از سوی بانک مرکزی، توان بازار برای بازگشت به ریل صعود کمتر شد. با این وجود نکته مثبت بازار سهام در این روزها، جدا شدن از سنتیمنت منفی هفته‌های گذشته است. از سوی دیگر اما گیر کردن ارزش معاملات در محدوده‌های زیر چهار هزار میلیارد تومانی، به وضوح نشان از ناتوانی بازار در حفظ روزهای مثبت دارد.

به عبارت دیگر، فعالان بازار تمایلی به افت بیشتر قیمت‌های تابلوهای بورسی ندارند اما از سوی مقابل، انگیزه و سوخت لازم برای رشد را نیز در اختیار بازار وجود ندارد. پمپاژ اخبار مثبت و حرکت سنتیمنت جاری در میان فعالان بازار به سمت و سوی مثبت، می‌تواند این انرژی را برای بازار فراهم کند.

کارشناسان معتقدند بازار سهام در روز ابتدایی هفته که بین تعطیلات قرار گرفته، پویایی مدنظر را نخواهد داشت و ارزش معاملات تغییر چندانی نمی‌کند. بنابراین در راستای پیش بینی بورس شنبه می‌توان بیان کرد جو تعادلی بورس در روزهای معاملاتی اخیر ادامه یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی