دلار

نوسان قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که تنها ۲۰ روز تا پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده و این سوال از ذهن بسیاری می‌گذرد که دلار در سال آینده چه مسیری را طی خواهد کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، نوسان قیمت‌ها در بازار ارز در جهت صعودی همچنان ادامه دارد و آن‌طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، دلار در کانال جدید قیمتی قرار گرفته است.

نوسان قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که تنها ۲۰ روز تا پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده و این سوال از ذهن بسیاری می‌گذرد که دلار در سال آینده چه مسیری را طی خواهد کرد.

در همین خصوص وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهارنظر درباره اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و سیاست‌های ارزی دولت در خصوص سال آینده گفته اسا: اول یک تقاضایی را با اصحاب رسانه مطرح کنم و آن اینکه در راستای منفعت مردم و کشور کمک کنیم انتظارات درست در کشور منتشر شود چون بعضا به انتظاراتی دامن زده می‌شود که به تغییر رفتار جامعه منجر شده و شاهد برخی رفتارهای هیجانی در بازارهای مختلف هستیم.

به گفته او، در مجموع تلاش ما این است که پارامترهای ارزی و اقتصادی مانند با کنترل رشد نقدینگی، افزایش صادرات نفت، مدیریت ثبت سفارش واردات و کاهش قاچاق کالا شرایط بهتری را برای آینده فراهم کنیم تا مدیریت بازار ارز به صورت بهینه انجام شود.

در این میان اما رییس اسبق بانک مرکزی اعتقاد دارد: بخشی از تغییراتی که در قیمت ارز به وجود می آید، نشات گرفته از عوامل و متغیرهای اصلی اقتصاد از جمله تورم است.

به باور ولی‌اله سیف، اساسا نمی‌توان قیمت ارز را از روند عمومی تورم که بر قیمت همه کالاها و خدمات تأثیر دارد مستثنی کرد و در حالی که با تورم ۴٠ درصدی مواجه هستیم، قیمت دلار ثابت بماند. این منطقی و قابل قبول نیست.

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی نیز درخصوص افزایش فشار تقاضا بر بازار ارز در آخرین ماه سال و اثرات این روند روی نرخ ارز گفته است: یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر نرخ ارز در آخرین ماه‌های سال بخصوص اسفندماه افزایش تقاضا برای ارز است چرا که بازار نسبت به ماه‌های قبل با فشار تقاضای بیشتری مواجه می‌شود بنابراین بخشی از این روند موقتی بنا به مسائل مرتبط با زمان منتهی به ایام نوروز است.

وی در این باره تصریح کرده است: بخشی از افزایش تقاضای اسفند مرتبط با سفرهای خارجی یا افزایش سفارش‌های مواد اولیه مورد نیاز بنگاه اقتصادی برای سال آینده است، اما به طور کل اصولا همواره تقاضای دلار و ارز در اسفندماه دو و نیم برابر سایر ماه‌های سال است.

دانشمند متذکر شده است: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی و تورم نسبت به ابتدای سال و همین‌طور تقویت منابع ارزی بانک مرکزی از طریق آزادسازی دارایی‌های خارجی و از همه مهم‌تر استمرار حضور فعالانه بازارساز در بازار، ثبات کنونی نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی