کوه خواری

دیگر باد هم در شهر ما نمی‌وزد؛ ابرهای باران زا، آسمانمان را دور می‌زنند و به افغانستان می‌روند؛ فرزندانمان هوای آلوده را نفس می‌کشند؛ در یک کلام حال مشهد خوب نیست!

سعیده ساجدی نیا - سایت ایران پژواک، هر طرف می‌چرخی، با ساختمان‌های کوتاه و بلند مواجه می‌شوی؛ دلت می‌گیرد؛ با خود می‌گویم مسوول یا مدیرانی که کوه‌ها و ارتفاعات را با دادن مجوزهای بی‌حساب و کتاب به این روز درآورده‌اند، الان وجدانشان آسوده است؟! مگر می‌شود تا این اندازه خودخواه و فقط در سودای ثروت اندوزی و پر کردن جیب‌ها بود! یعنی حتی به سلامت خود و فرزندانشان نیندیشیده‌اند که تمام همت خود را جزم کردند تا محیط زیست و کلانشهری به نام «مشهد» را به این شکل که اکنون با زخم‌ها و رنج‌های بی شمار دست و پنجه نرم می‌کند، در بیاورند! ایهاالناس دیگر باد هم در شهر ما نمی‌وزد؛ ابرهای باران زا، آسمانمان را دور می‌زنند و به افغانستان می‌روند؛ فرزندانمان هوای آلوده را نفس می‌کشند؛ در یک کلام حال مشهد خوب نیست!

شهروندان حساس و دلسوز، این روزها نسبت به وضعیت کمربند جنوبی مشهد و برخی شایعاتی که شنیده می‌شود، ابراز نگرانی کرده و خواستار پیگیری رسانه‌ها از مسوولان مربوطه هستند که چه برنامه امیدبخشی دارند!؟ یکی از ساکنان جنوب شهر مشهد می‌گفت: «در کمربند جنوبی مشهد شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه هستیم؛ لطفاً این موضوع را از مسوولان پیگیری کنید تا با پدیده مذموم کوه‌خواری برخورد قاطعی داشته باشند.»؛ دکتر حاجیان – رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد در پاسخ به دغدغه برخی شهروندان و ساکنان جنوب شهر درباره پدیده کوه‌خواری و ساخت و ساز بی‌رویه بر روی کوه‌ها، می‌گوید: این معضل در کمربند جنوبی شهر مشهد بارها در کمیته‌های فنی استانداری بحث و بررسی شده است، اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که برخی دوستان معتقدند این طرح پیوست زیست محیطی نداشته و واقعیت این است که درست می‌گویند و مطالعه زیست محیطی در رابطه با این طرح صورت نگرفته است!

باید مطالعه زیست محیطی انجام دهیم


او ادامه می‌دهد: زمانی که موضوع احداث کمربند جنوبی در کمیسیون ماده 5 مورد بحث و بررسی قرار گرفته، نماینده محیط زیست آن را امضا کرده و به طبع پذیرفته که این طرح مشکلات زیست محیطی ندارد! البته من قصد ندارم بگویم که ما مطابق با آنچه اتفاق افتاده باید عمل کنیم؛ این طور نیست و معتقدم باید مطالعه زیست محیطی در این باره انجام دهیم و این در حالی است که سرمایه گذاری کلانی از سوی شهرداری در این حوزه اتفاق افتاده است!


مدیریت زمین در کمربند جنوبی را پیگیری می‌کنیم


 حاجیان اظهار می‌کند: آنچه شورای شهر پنجم پیگیری کرده که برای سمن‌های زیست محیطی هم بازگو کرده‌ایم، این که به جد پیگیری خواهیم کرد که مدیریت زمین در حواشی کمربند جنوبی مطابق با آنچه در طرح تصویب شده، اتفاق بیفتد؛ یعنی فقط کاربری‌های ورزشی و تفریحی و به این ترتیب ساخت و سازهای مسکونی و هتل و ... قطعاً صورت نخواهد گرفت و این موضوع بارها در شورای پنجم و حتی در کمیته‌های فنی و کمیسیون عمرانی مطرح و اطلاع‌رسانی شده است.


ملاکمان تنها طرح جامع است


به گزارش ایران پژواک، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد تأکید می‌کند: بر این اساس ملاک شورای پنجم تنها طرح جامع شهر مشهد است و تا کنون سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام شده است و در حال حاضر هم دادستانی مشهد نسبت به پیگیری تخلفات احتمالی ورود پیدا کرده و جلوی کار را طبق اخبار و اطلاعات رسیده گرفته‌اند تا نقاط مبهم روشن شود.


صادرکنندگان مجوزها پاسخگو باشند


او با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با دانشگاه فردوسی و دکتر کافی – ریاست دانشگاه – و ارائه پیشنهاد مبنی بر همراهی آن‌ها برای انجام یک مطالعه زیست محیطی بر روی کمربند جنوبی، می‌گوید: بدنبال رفع نگرانی‌ها هستیم، اما به هر حال ساخت و سازهای بلوار نماز و شهرک آبادگران از شورای سوم شهر مشهد آغاز شده و کسانی باید اکنون پاسخگوی نگرانی شهروندان باشند که این مجوزها را آن زمان صادر کردند!


برنامه‌ای برای تغییر کاربری نداریم


حاجیان با بیان این که «مقام معظم رهبری هم در سخنان مهمی که درباره حفظ اراضی و ارتفاعات و مباحث محیط زیستی و منابع طبیعی داشتند، بر روی این موضوع تأکید کردند»، تصریح می‌کند: شورای پنجم شهر بی‌تردید در مسیر تحقق منویات رهبری حرکت خواهد کرد و بر این اساس با قاطعیت اعلام می‌کنم که شورا هیچ برنامه ای برای اعطای مجوز به شهرداری جهت تغییر کاربری ندارد؛ ضمن این که شهرداری هم نسبت به این موضوع حساسیت‌های لازم را دارد.


مردم گزارش دهند


به گزارش ایران پژواک، رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد ابراز امیدواری می‌کند با انجام نظارت تمام سازمان‌های دخیل، این موضوع حل و فصل شود و حتی سازمان بازرسی استان هم ورود پیدا کرده و مشکل خاصی نیست؛ نگرانی اصلی مربوط به ساخت و سازهای احتمالی و تغییر کاربری‌هاست که به جد تکذیب می‌کنیم و به مردم و دوستداران محیط زیست اطمینان می‌دهیم که این اتفاق نخواهد افتاد و از تمام دغدغه‌مندان و ساکنان این منطقه درخواست می‌شود که اگر با مورد مبهم و مشکوکی مواجه شدند، بلافاصله مراتب به شورای شهر، شهرداری، سازمان بازرسی، دادستانی، مسکن و شهرسازی و ... گزارش دهند تا از سوی مسوولان مربوطه پیگیری شده و در صورت صحت برخورد لازم صورت گیرد.


مخالف این اتصالیم


حاجیان، هرگونه شایعه ساخت و ساز در مسیر طرقبه – شاندیز منتهی به بلوار نماز را رد کرده و می‌گوید: اتصال بین کمربند جنوبی و ساخت و سازهای طرقبه و شاندیز به هیچ وجه کارشناسی نیست و شورای شهر بشدت مخالف این اتصال است و بنابر این شورا هیچ گونه حمایتی از این نوع ساخت و سازها نخواهد داشت؛ ضمن این که یکی از اعضای کمیسیون ماده 5، شهرداری است که به طبع بدون تصمیم شورا، اقدامی را انجام نخواهد داد.


حواسمان هست


به گفته رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد، مسیر وزش بادهای شهر مشهد از همان مسیر است و در صورت ساخت و ساز و مرتفع سازی، علاوه بر این که جلوی وزش باد گرفته می‌شود، جزایر گرمایی که در آن قسمت ایجاد می‌شود، موجب تغییر پوشش گیاهی و سامانه‌های بارندگی خواهد شد، از این رو شهروندان و ساکنان محدوده کمربند جنوبی اطمینان داشته باشند که شورای شهر حواسش هست و نگرانی نسبت به این موضوع نداشته باشند.


پروانه‌های صادر شده تعلیق شود


محمد بخشی محبی، معاون دادستان خراسان رضوی نیز در این باره تصریح می‌کند: ساخت و سازها در محدوده ارتفاعات جنوبی مشهد بر اساس مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال، متوقف شده و یکی از این مصوبات این بوده که پروانه‌هایی که صادر شده به نوعی باید به حالت تعلیق درآید و خسارت افرادی که دارای پروانه بودند، پرداخت شود و آندسته از افرادی که ساخت و سازشان پایان یافته و یا در آستانه اتمام است، پایان کار خود را دریافت کنند اما در رابطه با سایر اراضی که هنوز ساخت و سازی در آن‌ها انجام نشده، اقدامی صورت نگیرد.


هیچ ساخت و سازی نداریم


به گزارش ایران پژواک، او با بیان این که «در یکی از جلسات شورای شهر دوره قبل هم مطرح شد اما مصوبه شورا را بعد از آن ندیدم که آیا چنین موضوعی را تصویب کردند یا خیر!»، اذعان می‌کند: ساخت و سازهایی که در ارتفاعات جنوبی محدوده بلوار نماز انجام شده، بر اساس مصوبات شورای شهرسازی و مصوباتی که سابق بر این وجود داشته، صورت گرفته اما در حال حاضر در محدوده کمربند جنوبی بدلیل مصوبه شورای حفظ بیت المال، هیچ گونه ساخت و سازی نداریم و مصوبه به قوت خود باقی است؛ حتی در ایام نوروز، برخی تصرفاتی که طی سال‌های گذشته و یا به تازگی داخل ارتفاعات و در دل کوه‌ها انجام شده بود، با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال همگی اعاده وضع به حالت سابق شدند که گزارش آن را بزودی پس از جمع بندی منتشر خواهیم کرد.


چگونگی صدور مجوزها در دستور کار است


بخشی محبی در این باره تأکید می‌کند: دادستانی با اکیپ‌های گشتی که مستقر کرده، با قوت نظارت کیفی دارد و اجازه نمی‌دهد حتی آجر روی آجری در این منطقه گذاشته شود اما در رابطه با برخی ساختمان‌ها و برج‌ها که پیش از این ساخته شده‌اند، از این حیث که حقوقی برایشان متصور هستیم، هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است اما این که چگونه این مجوزها صادر شده، در دستور کار کمیته شناسایی و پیشگیری حفظ حقوق بیت المال هست که نسبت به آن‌ها نیز در فرصت مناسب تصمیم گیری شود.


مدیران متخلف باید پاسخگو باشند


به گفته او، در رابطه با ساخت و سازهای گذشته باید گفت که نیازمند کار حقوقی هست و پرونده این ساخت و سازها در اختیار کمیته شناسایی حفظ حقوق بیت‌المال قرار گرفته و پس از بررسی، چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، اقدامات قضایی و قانونی نسبت به متخلفانی که موجب تضییع حقوق بیت‌‎المال شده باشند، صورت می‌گیرد و باید پاسخگو باشند؛ در مواردی؛ مدیرانی که در این زمینه سهل‌انگاری کرده بودند، به دادسرا احضار و با قرارهای تأمین بازداشت شدند.


به دنبال طرح دیگری هستیم


به گزارش ایران پژواک، معاون دادستان و سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال خراسان رضوی با بیان این که «کمربند جنوبی که در کنار کوه‌های مشهد در حال ایجاد بود، با مصوبه اخیر شورای حفظ حقوق بیت المال به کلی متوقف شد و بدنبال طرح دیگری در این زمینه هستیم که بزودی با نظر کارشناسان اعلام خواهد شد»، اضافه می‌کند: با خارج شدن کمربند جنوبی از بار ترافیکی، خودبخود اجرای هرطرحی از سوی خریداران زمین‌هایی که در مجاورت این محدوده هستند، منتفی شده است، به طوری که طبق مصوبه ابلاغ شده، هرگونه ساخت و ساز حتی پمپ بنزین و رستوران در مجاورت کمربند جنوبی ممنوع است و هیچ مجوزی صادر نخواهد شد و اگر کسی هم مجوزی دریافت کرده می‌تواند نسبت به دریافت خسارت خود مراجعه کند.


هرگز اجازه نخواهیم داد


بخشی محبی می‌گوید: ارتفاعات جنوبی مشهد خط قرمز دادستانی و شورای حفظ حقوق بیت المال است تا جایی که حتی معادن آنجا تعطیل شدند و از این نظر که باید آلودگی را در مشهد بتوانیم مدیریت کنیم، به طور خاص و ویژه در دستور کار شوراست و هر جلسه هم مطرح می‌شود و نظارت بسیار جدی وجود دارد. بر این اساس 18 فرودین ماه، مکاتبه ای با شورای شهر داشتم که بطور واضح مصوبه ای ابلاغ شد که هیچ گونه اجازه‌ای داده نخواهد شد که کمربند جنوبی احداث ایجاد شود و هرگز به موازات بلوار نماز اتصالی به طرقبه یا شاندیز برقرار نخواهد شد.

«پروژه کمربند جنوبی مشهد تعطیل شده است»؛ این اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد در حالی مطرح می‌شود که قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد به عنوان سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال استان در گفت و گویی با «خراسان رضوی» که سه شنبه بیست و یکم فروردین ماه منتشر شده، از توقف این پروژه و عملیات ساخت و ساز در آن خبر می‌دهد!

انتهای پیام

عکاس: آرمین صمیمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی