• ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
  • کد خبر: 675
سبحانی فر

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موفقیت دولت در تثبیت نرخ ارز به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: گزارش های کمیسیون تلفیق مجلس نیز نشان می دهد دولت در زمینه ساماندهی بازار ارز و تثبیت قیمت ها موفق بوده است.

به گزارش ایران پژواک، تک نرخی شدن ارز یکی از ضرورت های اقتصاد کشور بوده است و این مهم از یک ماه پیش و با اجرای سیاست های ارزی تحقق پیدا کرده است. بر این اساس و به دلیل اهمیت این مساله موضوع ارز همچنان از مباحث داغ بین مجلس و دولت است و جلسات بین دو قوه برای هماهنگی بیشتر در اجرای سیاست ها همچنان ادامه دارد. روز گذشته نیز معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر امور اقتصاد و دارائی و رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان مجلس تشکیل جلسه دادند و به بررسی مسائل ارز پرداختند.

سبحانی فر با بیان اینکه دولت در ساماندهی بازار ارز موفق بوده است می گوید: در این شرایط ضروری است تا برای استمرار این موفقیت، ارز مورد نیاز بازار و کارخانجات با سرعت بیشتر اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به برخی قیمت ها که در خصوص دلار در بازار آزاد گزارش می شود می گوید: این قیمت ها تداوم ندارد و همان گونه که نرخ دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بازار تثبیت شد هیجانات کاذب بازار نیز فروکش می کند.

این نماینده مجلس در ادامه به ضرورت تسریع در اجرای سیاست های ارزی و تامین ارز متقاضیان اشاره می کند و می گوید: در روزهای اخیر و با اخبار سیاسی منتشر شده در خصوص برجام شاهد برخی تحرکات بودیم که سعی دارند بازار را ملتهب نشان دهند و این در شرایطی است که قیمت های اعلام شده که بخش کوچکی از بازار است نیز پایین می آید و در واقع موقتی است.  وی تک نرخی شدن ارز را باعث افزایش شفافیت در اقتصاد و مهمترین عامل ساماندهی بازار ارز عنوان می کند.

قیمت ارز از ۲۱ فروردین ماه بنا به دستور معاون اول رئیس جمهوری در نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تک نرخی شده است. بر این اساس نرخ دلار که به دلیل تقاضای کاذب با نوساناتی همراه شده بود، در یک ماه گذشته ثابت شده است و روند اختصاص ارز به متقاضیان با محوریت بانک ها در حال اجرا است. بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی  تاکنون حدود ۷ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰هزار تومان برای تامین نیازهای واقعی کشور تخصیص داده شده و برای جلوگیری از افزایش قیمت ها بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو پرداخت شده است. همچنین با اجرای سیاست‌های جدید ارزی در یک ماه اخیر حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار دیگر ارز از صادرکنندگان غیرنفتی از طریق سامانه نیما و سامانه بانکی خریداری شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی