زنجبیل

محققان دانشگاه میشیگان با آزمایش روی موش‌ها دریافتند ماده موثر زنجبیل که با عنوان ۶-gingerol شناخته می‌شود، قادر است با مکانیزم‌هایی که موجب بروز برخی از بیماری‌های خودایمن از جمله لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید هستند، مقابله کند.

به گزارش ایران پژواک، در این تحقیقات مشخص شد ماده ۶-gingerol مانع فرایند آزادسازی تله‌های فراسلولی نوتروفیل در بدن موش‌های مبتلا به لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید می‌شود.

این فرایند توسط پادتن‌های تولید شده در اثر ابتلا به دو بیماری مذکور تحریک می‌شود.

سندرم آنتی فسفولیپید یک بیماری خود ایمنی است که به علت فعالیت آنتی بادی‌های ضد فسفولیپید ایجاد می‌شود و موجب لخته شدن خون هم در شریان‌ها و هم در وریدها می‌گردد. همچنین عوارض مرتبط با بارداری مانند سقط جنین، مرده‌زایی و زایمان زودرس ایجاد می‌کند.

تله‌های فراسلولی نوتروفیل ساختارهای چسبناک و تارمانندی هستند که وقتی پادتن‌ها با گیرنده‌های موجود روی گروهی از سلول‌های سفید خون موسوم به نوتروفیل‌ها تعامل می‌کنند، تولید می‌شوند و نقش مهمی در بیماری‌زایی لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید دارند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد ماده موثر زنجبیل دارای ویژگی‌های ضدالتهابی است که روی نوتروفیل‌ها اثر می‌گذارد و به طور خاص قادر است مانع شکل‌گیری تله‌های فراسلولی نوتروفیل و در نتیجه اثرگذاری بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید  در بدن شود.

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که ۹۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند؛ بیماری‌های خود ایمنی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در آن سیستم ایمنی، بافت‌های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض کرده و به آن‌ها حمله می‌کند.

لوپوس به دو نوع DLE  و SLE تقسیم بندی می‌شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان‌های دیگر بدن تاثیر نمی‌گذارد. نوع SLE جدی‌تر است و علاوه بر پوست، اندام‌های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه‌ها و مغز آسیب می‌بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.

به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه‌های لوپوس است.

در مراحل بعدی علایمی مانند سر درد، درد مفاصل، تب، کم‌خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیر طبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه دیده می‌شود.

محققان احتمال می‌دهند برخی از داروهای لوپوس، خطر عفونت ویروس جدید کرونا را افزایش می‌دهند و فرد در صورت ابتلا، علائم شدیدی را تجربه می‌کند.

پیشگیری در مقابل کووید ۱۹ بهترین گزینه برای بیماران مبتلا به لوپوس است؛ از طرفی این بیماران باید به طور مستمر با پزشک معالج خود در ارتباط باشند و تمام علائم احتمالی را گزارش دهند.

علائم بیماری لوپوس به طور کلی در مبتلایان متفاوت است، به همین دلیل این افراد در صورت ابتلا به کووید- ۱۹ نیز علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین علائم تب، سرفه خشک، تنگی نفس، احساس درد در بخش‌های مختلف بدن، آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، درد عضلات، لرز و از بین‌رفتن حس چشایی و بویایی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، خستگی و علائم گوارشی نیز در این افراد شایع است.

ممکن است دوره نهفتگی کووید-۱۹ در مبتلایان به لوپوس طولانی‌تر باشد و هیچ علامتی مشاهده نشود. متاسفانه فرد در این دوران ناقل ویروس است. افراد مبتلا به لوپوس باید اقدامات پیشگیرانه و جدی در مقابل کووید-۱۹ داشته باشند و در صورت بروز علائم داروهای خود را خودسرانه قطع نکنند و با پزشک معالج تماس بگیرند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JCI Insight منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی