• ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
  • کد خبر: 22093
طلا

ریزش قیمت طلا در روزهای اخیر رکورد چند ساله را شکست به طوری که هر انس طلا در بازارهای جهانی از هزار و ۸۰۰ دلار در روزهای گذشته امروز به قیمت هزار و ۷۷۳ دلار رسیده است.

به گزارش ایران پژواک، نرخ بهره از اصلی ترین اهرم های کنترل قیمت طلا و ارز در بازارهای جهانی است که توسط بانک مرکزی آمریکا تعیین می شود؛ زمانی که وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب می شود و رکود اقتصادی رخ می دهد نرخ بهره برای سیاست های انبساطی مورد استفاده قرار می گیرد به این معنا که نرخ بهره کاهش پیدا می کند و ارزش طلا در بازارهای جهانی بالا می رود و در مقابل آن ارزش دلار کاهش پیدا می کند.

در روزهای اخیر فدرال رزرو آمریکا از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در سال های اخیر خبر داده است و در ادامه گفته است که نرخ بهره در آینده افزایش پیدا خواهد کرد؛ خبر افزایش نرخ بهره که به معنای اعمال سیاست های انقباضی است منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد شد.

از طرف دیگر افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و بازار برای کسب سود بیشتر به سمت اوراق قرضه متمایل می شود و تمایل کمتری برای خرید طلا پیدا خواهد کرد و همین موضوع تقاضای طلا را کمتر خواهد کرد که بازهم باعث افت قیمت طلا خواهد شد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در یک ماه اخیر نزدیک به ۹۷ دلار و ۳۳ سنت کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر به قیمت هزار و ۷۷۳ دلار رسیده است و در دیگر فلزات گرانبها هم نقره با ۱.۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۴ دلار به فروش رفت و فلزات گرانبهای پلاتینوم، پالادیوم و رادیوم کاهش هایی به ترتیب ۴۷، ۲۴۸ و ۱۹۰۰ دلار کاهش داشتند.

جدول های زیر نوسانات قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته و یک هفته اخیر را نشان می دهد:

گفتنی است که فدرال رزرو آمریکا در صحبت های اخیر خود به بهبود وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های آینده به دلیل واکسیناسیون قوی اشاره کرده است و در ادامه تاکید کرده است که بالا بودن نرخ تورم موقت است و به زودی کنترل خواهد شد و در ادامه افزوده است که به احتمال زیاد در آینده نرخ بهره را تا ۰.۶ درصد بالا خواهد برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی