بمب‌های هسته‌ای

نشریه پلتیکو با استناد به یک سند دیپلماتیک آمریکا و دو منبع آگاه نوشت، واشنگتن استقرار نسخه‌ای دقیقتر از بمب‌های هسته‌ای خود در پایگاه‌های ناتو در اروپا را سرعت بخشیده است.

به گزارش ایران‌پژواک از پلتیکو، این سند دیپلماتیک فاش می‌سازد، مقامات آمریکایی در جریان نشستی پشت درهای بسته در بروکسل در ماه جاری میلادی به متحدان خود در ناتو گفتند، برنامه استقرار بمب اتمی گرانشی ارتقا یافته B61-12 آمریکا در این پایگاه‌ها که بر اساس برنامه‌ریزی اولیه برای بهار سال آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون قرار است در دسامبر امسال انجام شود.

این برنامه همچنین شامل جایگزینی تسلیحات قدیمی با نسخه‌ جدیدتر در چند انبار تسلیحاتی مختلف در اروپا برای استفاده بالقوه بمب افکن ها و جنگنده‌های آمریکا و متحدانش از این بمب‌ها است. این برنامه در بحبوحه تشدید تنش ها بر سر تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین و مواضع غربی ها در این خصوص که باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از عبور مسکو از این خط انجام دهند مطرح می‌شود.

به نوشته پلتیکو، صحبت از ارتقاء بمب‌های هسته‌ای مدل B61 آمریکا سالهاست که آشکارا در اسناد بودجه‌ای و بیانیه‌های علنی مقامات این کشور مورد بحث قرار گرفته است و مقامات پنتاگون گفته‌اند که این ارتقاء برای اطمینان از مدرن‌سازی و ایمن بودن زرادخانه هسته‌ای ضروری است. ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در یک ایمیل با این وجود ادعا کرد: "در حالی که قصد نداریم جزئیات زرادخانه هسته‌ای خود را مورد بحث قرار دهیم، نوسازی تسلیحات هسته‌ای B61 آمریکا سال‌هاست که در حال انجام است و برنامه‌های تعویض ایمن و مسئولانه سلاح‌های قدیمی‌تر با بمب ارتقا یافته B61-12 ارتقا یافته بخشی از برنامه مدرنیزه سازی کلی است که از مدتها قبل زمانبندی و برنامه ریزی شده بود. این برنامه به هیچ وجه به رویدادهای جاری در اوکراین مرتبط نیست و به هیچ وجه تسریع نشده است."

به نوشته پلتیکو، تاریخ ورود تعیین شده برای این بمبها برای برخی از ناظران قدیمی غافلگیرکننده بود، زیرا آنها نگرانند این تاریخ ممکن است وضعیت خطرناکی را در اروپا ایجاد کند. اعلام این موضوع در نشست بروکسل چند روز پیش از آغاز رزمایش سالانه تمرین جنگ هسته ای ناتو موسوم به "ظهر پایدار" منتشر شد. این رزمایش دو هفته ای یکشنبه پایان می یابد و شامل حدود 70 هواپیما می شود. به گفته کرملین، روسیه نیز روز چهارشنبه یک رزمایش هسته‌ای برگزار کرد که بر اساس اعلام یک مقام ارشد دفاعی روسیه، به شبیه‌سازی یک "حمله هسته‌ای عظیم" در تلافی حمله هسته‌ای به روسیه انجام شد.

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی، که از نزدیک این برنامه را دنبال می کند، گفت: "تعجیل در استقرار این بمبها غیرعادی خواهند بود. آنها همواره گفته اند که ما به این وضعیت با سلاح هسته ای پاسخ نمی دهیم. من فکر نمی‌کنم که آنها بخواهند وارد این مسیر شوند."

به نوشته پلتیکو، ‌پیام ارسال اولین بمب ها در دسامبر به این پایگاهها ممکن است بیشتر متوجه متحدان اروپایی که به ویژه در برابر مسکو احساس آسیب پذیری می کنند، باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی