کنگره آمریکا

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه دموکرات ها در روزهای پایانی منتهی به انتخابات توانستند روی مسائل داخلی مانور دهند و بخش جوان طرفدار را پای صندوق ها بیاورند گفت: غرور جمهوری خواهان نسبت به فضای انتخاباتی و نتیجه معکوس حضور ترامپ در این فراِیند زمینه عدم تحقق خواسته های جمهوری خواهان را فراهم آورد.

به گزارش ایران‌پژواک، با اعلام نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره ایالات متحده، موج قرمز محقق نشد و فضای انتخاباتی مطابق میل جمهوری خواهان پیش نرفت. تا قبل از انتخابات، پیش‌بینی می‌شد که حزب جمهوری‌خواه با اکثریت نسبتا قاطعی کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرد، اما خروجی صندوق‌ها حکایت از چنین قطعیتی ندارد. بر اساس آخرین نتایج حزب جمهوری‌خواه ۲۱۱ کرسی و حزب دموکرات ۱۹۹ کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند و در مجلس سنا هر دو حزب ۴۹ کرسی به دست آورده‌اند. همچنین برخی از برجسته‌ترین نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های کلیدی این انتخابات شکست خوردند و موقعیت ترامپ را به‌عنوان یک «شاه‌ساز» جمهوری‌خواه، مخدوش کردند.

جهانبخش ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در مورد نتایج انتخابات کنگره گفت: اینکه انتخابات برگزار شود، خود دموکرات ها اظهار نگرانی می کردند و این نگرانی در تار و پود حزبی آنها کاملا مشهود بود. طرف مقابل هم با این تصور که طوفان سرخی در ایالت های امریکا در راه است، به این داوری دامن می زد. بنابراین قضاوت ها در مورد این انتخابات در خارج از آمریکا ناشی از این داوری هایی بود که در سیستم پروپاگاندایی خود امریکایی ها و مخصوصا دموکرات ها صورت گرفت. بعد از آن بخش جوان حزب دموکرات هم به یک شکلی خیزش انجام داد و تبلیغات را به محبوس کرد به نفع حزب خودش و برای ایجاد نگرانی در طرف مقابل. این چیزی بود که در لحظات پایانی گذشت.

نکته دوم این بود که تمرکز آمریکایی ها در انتخابات بیشتر معطوف به مسائل داخلی است تا خارجی. این چیزی بود که دموکرات ها در روزهای پایانی به آن توجه می کردند. شما می دانید که در انتخابات امریکا خیلی نمی شود وعده های کلان داد. اما معمولا اختلافات احزاب سر مسائل امنیت داحلی، مهار تورم، توجه به کسب و کارها و ... است. از این جهت مردم در این وعده ها دچار سرخوردگی می شوند و احزاب هم خیلی نمی توانند وعده های فراواقعیتی بدهند. مجموع اینها باعث شده بود که حزب جمهوری خواه به خودش مغرور هم بشود. آن موضوع طوفان سرخ چیزی بود که آنها به آن باور داشتند. پاره ای از افراد مثل ترامپ هم که به موضوع ورود می کردند نتیجه معکوس می داد. این دلایل رای نیاوردن جمهوری خواهان بود.

قابل پیش بینی بود که مجلس نمایندگان دست جمهوری خواهان بیفتد. اما در مورد مجلس سنا هم تردیدهایی وجود داشت. اما به نظر من آن چیزی که اتفاق افتاد، همانی بود که مدنظر بود و داوری ها و تحلیل های مختلف به آن شهادت می دادند.

او در مورد امکان برگزاری دور دوم در جورجیا گفت: انتخابات در امریکا به شکل فدرال برگزار نمی شود اما نوع و جنس و پیشینه رای گیری در ایالت ها متفاوت است. پاره ای از ایالت ها حساسیت بیشتری دارند و در شمارش آرا و پیشبرد انتخابات نوعی موازنه سیاسی لحاظ می شود. حتی پاره ای از قوانین و مقررات در ایالات فرق دارد. برخی از ایالت ها سیار یا شناور هستند که گاهی احزاب در تمرکز به آنها غفلت می‌کنند. مثلا دموکرات ها حاشیه غربی آمریکا را نمی بینند. معمولا مرکز و این حاشیه ها سرخ است. اگر اینها تمرکز پیدا کنند بر ایالات شناور، شاید بتوانند موازنه را به نفع خود بهم بزنند. ایالت هایی مثل جورجیا رای هایشان مقداری با تردید همراه می شود. الان در حال حاضر به شکلی موازنه به نفع هر دو برقرار است. نهایتا اگر یکی ۵۱ رای بیاورد و دیگری ۴۹، آنها نمی توانند دست رییس جمهور امریکا را ببندند.

ایزدی در مورد موقعیت بایدن و تاثیر انتخابات در جنگ اوکراین توضیح داد: بایدن از این پس نگرانی جدی ندارد به خاطر اینکه تعداد کرسی ها به هم نزدیک است و نمی تواند موازنه قدرت را به هم بزند. خودش هم از نتایج راضی بود.

ایزدی در خصوص مسائل مطرح شده درباره جنگ اوکراین و انتخابات کنگره نیز گفت: مسائلی مثل اوکراین، ایران و چین معمولا مسائلی هستند که هر دو حزب روی آن تمرکز دارند. چندان فرقی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در مورد این مسائل وجود ندارد. اصطلاحی وجود دارد که در آن گفته می شود دموکرات ها و جمهوری خواهان هر دو سر می برند؛ اولی با پنبه و دومی با شمشیر. ممکن است روش های کار آنها متفاوت باشد، اما در اصل کار تفاوتی ندارد. به نظر من اتفاق خاصی نمی افتد و بر همان منوال تقابل و مهار روس ها ادامه پیدا می کند. مگر اینکه فارغ از جنگ، روس ها و امریکایی ها به یک مصالحه ای دست پیدا کنند مانند چیزی که در دوران جنگ سرد اتفاق افتاد و به این نتیجه برسند که ناتو به سمت روسیه ادامه پیدا نکند. علائمی هم وجود دارد. مثلا همین خرسون که روسها عقب نشینی کردند، نمادی از یک توافق هم می تواند باشد. اما در منظر داخلی امریکا اتفاقی خاص نخواهد افتاد.

وی در پایان در مورد تاثیر نتایج انتخابات بر احیای برجام گفت: در مورد برجام هم همین طور است روش ها فرق می کند اما الان امریکایی ها در شرایط کنونی کاملا اروپا را با خود همراه کرده اند و دست برتر را در آژانس دارند. من فکر نمی کنم خیلی اتفاق خاصی بیفتد و تحولات داخلی ایران هم ضمیمه می شود. یک مقداری رسیدن به نتیجه را دور از دسترس می دانم مگر اینکه امتیازاتی که مدنظرشان هست را دریافت کنند. اما تمرکز بر مساله هسته ای ایران همچنان باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی