یونولیت

یونولیت باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شود و در نهایت به افزایش طول عمر ساختمان که این روزها عُمر آن در نهایت ۳۰ سال است کمک می‌کند ولی افزایش قیمت آن برای انبوه سازان و کارگاه‌های ساختمانی مشکلاتی را به وجود آورده است.

به گزارش ایران‌پژواک، قیمت یونولیت در روزهای اخیر چالش بسیاری برای انبوه سازان و کارگاه‌های ساختمانی را به وجود آورده است.

در حالی رشد قیمت یونولیت این روزها برخی از کارگاه‌های ساختمانی را به تعطیلی کشانده و کسی نسبت به آن عکس العملی نداشته که انبوه سازان می‌گویند این موضوع قیمت تمام شده نهضت ملی را افزایش می‌دهد.

ماجرای رشد قیمت یونولیت این روزها در میان سازندگان به یک موضوع مهم و حیاتی بدل شده است و اگر چه این محصول تا ماه‌های گذشته با قیمت مناسبی در میان سازندگان توزیع می‌شد اما این روزها به یک پاشنه آشیل تبدیل شده است.

یونولیت‌ها یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح در صنعت ساختمان‌سازی هستند که در سال‌های اخیر به شدن مورد توجه قرار گرفته‌اند و محبوبیت بالایی نیز دارند. این مواد به سبب داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی، عایق رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت و … بهترین جایگزین برای مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی هستند.

می‌توان گفت هیچ ماده و مصالحی تاکنون نتوانسته به اندازه یونولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی تأثیرگذار باشد. این ماده و مشتقات آن در حقیقت جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی شده‌اند و می‌توانند مزایا و قابلیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. یونولیت در ساختمان‌سازی به دو شکل قابل اشتعال و کندسوز تولید می‌شوند و می‌توانند کاربردهای ویژه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند.

یونولیت‌ها از نظر کاربرد، ویژگی‌ها، مشخصات فیزیکی و شیمیایی و … می‌توانند به چند دسته مختلف تقسیم شوند.

یونولیت‌ سقفی

یونولیت‌های سقفی به عنوان پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین یونولیت در ساختمان‌سازی شناخته می‌شوند. امروزه در اکثر ساختمان‌های تجاری، مسکونی، صنعتی، اداری و … به کار می‌روند. همان‌طور که گفته شد یونولیت ابتدا به شکل قالب‌های بلوک مادر است و سپس توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آنها یونولیت‌های سقفی هستند.

این یونولیت‌ها معمولاً دارای چگالی ۱۲ بوده و وزن آنها بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین استفاده این یونولیت اجرای سقف‌های تیرچه بلوکی است. یونولیت‌های سقفی دارای ابعاد و اندازه‌های استانداردی هستند اما به راحتی قابلیت برش و تغییر سایز را داشته و حتی شرکت‌های تولید کننده می‌توانند آنها در اندازه‌های سفارشی تولید کنند.

یونولیت‌ فشرده

یونولیت‌های فشرده در حقیقت فرایند تولید مشابهی با سایر یونولیت‌ها دارند با این تفاوت که تحت فشارهای بالا ساخته می‌شوند و میزان هوای داخل آنها کاهش پیدا می‌کند و در نهایت دانسیته بالاتری دارند. این یونولیت‌ها به سبب داشتن «دانسیته» بالا می‌توانند وزن بسیار زیادی داشته باشند.

کارشناسان صنعت ساختمان بر این باور هستند که صنعت ساختمان‌سازی با کشف و تولید یونولیت‌ها دچار انقلاب بزرگی شد چرا که یونولیت‌ها قیمت مناسبی دارند و استفاده از آنها مقرون‌به‌صرفه تر از مصالح سنتی است و باعث افزایش سرعت ساخت‌ و ساز می‌شوند و به نیروی انسانی کمتری نیاز دارند.

احمد شایانی یکی از انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که ماجرای یونولیت ها این روزها سر و صدای فراوانی کرده است و ظاهرا هیچ نهاد دولتی و خصوصی نیز راجع به کمیاب شدن و رشد قیمت این مصالح ساختمانی واکنش نشان نمی دهد؟ گفت: از اواسط آبان ماه امسال به یکباره شاهد نایاب شدن بلوک سقفی (یونولیت) در بازار شدیم بطوریکه قیمت هر متر مربع یونولیت از ۱۱۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

او با بیان اینکه افزایش سرعت ساخت‌وساز و نیاز به نیروی انسانی کمتر از مزیت های این مصالح ساختمانی است ادامه داد: اگر بخواهم بطور مشخص تاثیر یونولیت را بر سایر مصالح ساختمانی و هزینه ها توضیح دهم باید اذعان کنم که استفاده از این محصول باعث کاهش مصرف مصالح دیگر می‌شود چرا که اجرای لوله‌کشی و انجام عملیات تأسیساتی در یونولیت‌ها راحت‌تر است و ضایعات بسیار کمتری دارد و می‌تواند در کاهش مصرف انرژی‌ها بسیار مؤثر باشد.

کارشناسان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز بر این نکته تاکید دارند که یونولیت و تاثیر آن بر ساختمان و صنعت ساختمان تا قبل از گرانی و افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی این محصول چندان مطرح نبود گفت: یکی از وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی و کاهش خطرپذیری زلزله است پس بنابراین اگر قیمت یونولیت افزایش یابد و سازندگان از سایر مصالح ساختمانی جایگزین استفاده کنند بدون شک برای صنعت ساختمان مشکلاتی عدیده ای ایجاد می‌شود.

آنان می‌گویند: یونولیت باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شود و در نهایت به افزایش طول عمر ساختمان که این روزها عُمر آن در نهایت ۳۰ سال است کمک می‌کند.

استفاده از یونولیت در ساختمان‌سازی امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و این ماده توانسته جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شود. یونولیت‌ها در اصل به سبب داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن کم، عایق صدا، رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت، قیمت مناسب و … می‌توانند استفاده‌های متعددی در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع داشته باشند. اما رشد ۳۵۰ درصدی قیمت یونولیت در قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوری‌که بیدار بخت یکی از انبوه سازان مسکن در خوزستان مدعی است این رشد قیمت باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع خواهد شد.

بیدار بخت در این خصوص می گوید: دولت باید برای رشد قیمت یونولیت کاری کنید. سوال ما این است که آیا دولت خبر دارد که داستان یونولیت به کجا رسیده است؟ راحت انبوه سازان داشتند کار خود را انجام می دادند و یونولیت تا ۸۵ هزار تومان قیمت داشا اما یکباره الان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.ما باید چه کنیم. در مدیریت اگر این عملکرد را انبوه سازان داشتند به ما چه می‌گفتید.

تاثیر قیمت یونولیت بر قیمت تمام شده ساختمان

انبوه ساز مسکن در خوزستان در ادامه در انتقاد به بی تفاوتی دولت نسبت به این موضوع گفت: آیا دولت و شخص رئیس جمهور از قیمت یونولیت خبر دارد؟ آیا دولت می‌داند که رشد این محصول ساختمانی تا چه حد بر قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر خواهد داشت؟ تقاضای ما این است که دولت قیمت این محصول ساختمانی را که کاربرد بسیار حساس و حیاتی در صنعت ساختمان دارد را کنترل کند.

نمی توانیم یونولیت بخریم بنابراین مجبور هستیم کارگاه را تعطیل کنیم. می دانید این رشد قیمت یونولیت متری ۶۰۰ هزار تومان به قیمت تمام شده ساخت اضافه می‌کند

بیدار بخت اضافه کرد: نمی توانیم یونولیت بخریم بنابراین مجبور هستیم کارگاه را تعطیل کنیم. می‌دانید این رشد قیمت یونولیت متری ۶۰۰ هزار تومان به قیمت تمام شده ساخت اضافه می‌کند.

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه از مهر ماه به این طرف یونولیت کمیاب شده و قیمت ها افزایشی شده است گفت: در مهر ماه یونولیت در هر بلوک ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان بستگی به جغرافیای کشور توزیع می‌شد اما الان از مرز ۴۰۰ هزار تومان عبور کرده و حتی به ۴۲۰ هزار تومان هم رسیده است.

دبیر کانون انبوه سازان با تاکید بر اینکه تولید این یونولیت‌ها و تمامی مواد اولیه این محصول در داخل کشور تولید می‌شود، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد عدم عرضه این محصول در بازار هستیم تصریح کرد: وزارت صمت و سازمان بازرسی باید به این حوزه و دلایل رشد قیمت یونولیت ورود پیدا کنتد چرا که رشد قیمت این محصول حیاتی برای صنعت ساختمان ناگوار و موجب رشد قیمت تمام شده ساخت می‌شود.

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که آیا برآورد شده است یونولیت و رشد قیمت آن چه تاثیری بر رشد قیمت تمام شده خواهد داشت؟ تاکید کرد: هر متر مربع این یونولیت‌ها و پلاستوفوم‌ها تقریبا حدود ۳۵۰ هزار تومان بر روی هر متر مربع ساخت است. و به عبارتی می‌توان گفت که اگر سابقا یک متر مربع پلاستوفوم هزینه ۸۰ هزار تومانی را برای ساخت ایجاد می‌کرد امروز این هزینه ۳ برابر شده است.

وی افزود: تاثیر آن هم روی پروژه‌های عمرانی است. الان دولت هر روز وعده می‌دهد که می خواهیم مسکن ملی تولید کنیم و قیمت ها را کنترل می‌کنیم و بر بازار نظارت می کنیم. وزیر راه و شهرسازی که نداریم و استعفا داده است، بنابراین باید پذیرفت که در یک ماه گذشته حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل افزایش قیمت پلاستوفوم هزینه جهش تولید مسکن افزایش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که وزارت صمت و سازمان بازرسی وارد موضوع و دلایل رشد قیمت یونولیت‌ها نشوند این رشد قیمت باز هم ادامه خواهد یافت. دولت باید به این موضوع دقت نظر داشته باشد که این رشد قیمت تمام شده ساخت به خصوص در نهضت ملی مسکن در نهایت به ضرر متقاضیان مسکن و مسکن ملی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی