ترکیه

حدود ۱۳۰۰۰ نفر در شهر مدیترانه‌ای، آنتالیا، از ماه گذشته طوماری را امضا کرده اند، زیرا نگران این هستند که هجوم بزرگ خارجی ها از جمله اوکراینی ها و دیگران و همچنین روس ها به این معنی باشد که بسیاری از ترک ها دیگر نمی توانند در آنجا زندگی کنند.

به گزارش ایران‌پژواک، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ترکیه یکی از معدود کشورهای مجاور است که هنوز به روی بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری روسی باز است. زبان روسی معمولاً در استانبول و آنتالیا، که مدت‌ها مقصد تعطیلات محبوب روس‌ها بوده، شنیده می‌شود.

آنژلیکا، ۴۰ ساله، که از طریق مترجم صحبت می کرد، گفت که اجاره ماهانه حدود ۱۶۰۰۰ لیر (۸۵۹ دلار) را برای آپارتمان خود پرداخت کرده است، در حالی که همسایگان می گویند که تنها چند ماه قبل از تحویل گرفتن آن، اجاره ماهانه تنها ۵۰۰۰-۶۰۰۰ لیر در بازار بوده است.

طومار که تاکنون توسط ۱۳۵۷۱ نفر در change.org امضا شده است، می گوید مهاجرت قابل توجه به آنتالیا قیمت خانه ها را به شدت در این شهر افزایش داده و برای دانشجویان و سایر افراد محلی مسکن را دور از دسترس کرده‌است.

داده های رسمی نشان می دهد که در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر، ۱۶۷۷۹ خانه به خارجی ها در آنتالیا فروخته شده است که افزایش ۹۴ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد، و فروش به ویژه پس از شروع جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

روس‌ها با خرید ۱۱۳۳۴ ملک در سراسر کشور در ۱۰ ماهه اول سال، یا یک پنجم کل خریدهای خارجی، از ایرانی‌ها به عنوان بزرگترین خریداران خارجی ترکیه پیشی گرفتند. به کسانی که ۴۰۰۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه می کنند، تابعیت ترکیه اعطا می شود.

دولت که به دنبال توزیع یکنواخت تر ورودی های خارجی است، ثبت آدرس بیشتر آنها را در ۱۰ محله آنتالیا ممنوع کرده است.

یکی از امضاکنندگان طومار، مرت اصلان، ۲۷ ساله، گفت که قیمت آپارتمانی که خانواده اش قصد خرید آن را داشتند از ۴۷۵۰۰۰ لیر در یک سال به ۳.۵ میلیون لیر افزایش یافته است.

وی گفت: باید آیین نامه ای در مورد مسکن وضع شود. ورود روس‌ها و اوکراینی‌ها ما را در شرایط سختی قرار داده است.

فشارهای هزینه مسکن در ترکیه با تورم کلی تشدید شده است که در حال حاضر نزدیک به ۸۵ درصد سالانه است.

به گفته شرکت های املاک، روس ها برای محافظت از سرمایه های خود در برابر تحریم های غرب، از جمله کارت های اعتباری، املاک و مستغلات را در ترکیه انباشته کرده اند.

در طومار آنتالیا آمده است که اجاره بها در دو سال گذشته تقریباً ۴۰۰ درصد افزایش یافته است و از هر چهار ساکن منطقه ساحلی مرکزی کنییالتی، یک نفر اکنون به دلیل پیامدهای جنگ خارجی است.

یوکسل نزیه تورلی، که سرپرست یک مجتمع ساختمانی ۲۲۹ آپارتمانی در کنیالتی است، گفت که تغییرات جمعیتی از جمله در خودروهای لوکسی که اکنون پارکینگ او را پر کرده اند، قابل مشاهده است.

این روند مزایایی را برای برخی از ترک‌های فعال به ارمغان آورده است.

امیرهان گفت که با اجاره آپارتمان خود به خارجی ها به مبلغ ۴۵۰۰۰ لیر در ماه و زندگی در ون خود راهی برای سود بردن از قیمت های سرسام آور پیدا کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی