• ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
  • کد خبر: 32341
معده

نفخ، بسیار آزاردهنده است. ولی خوشبختانه روش‌های متعدد و خوبی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

به گزارش ایران‌پژواک، وقتی جایی در مجرای گوارشی گاز تولید و جمع می‌شود، نفخ به‌ وجود می‌آید. در این حالت فرد احساس می‌کند شکمش پر و کاملا سفت شده است. نفخ باعث می‌شود شکم بزرگتر از حد معمول به نظر آید و گاهی‌اوقات دردناک هم ‌شود. احتباس مایع در بدن هم تولید نفخ می‌کند.

برای به‌سرعت برطرف کردن نفخ باید دلایل اصلی آن را، از جمله مشکلات گوارشی، رژیم غذایی نامطلوب و مشکل تغییرات هورمونی، بیابید.

* مشکلات گوارشی، مانند یبوست، حساسیت به غذا و عدم تحمل گلوتن موجب نفخ می‌شوند. با برطرف شدن این مشکلات، نفخ‌تان هم درمان می‌شود.

* رژیم غذایی حاوی نمک و شکر فراوان و کمبود فیبر خوراکی، موجب نفخ می‌شود.

* برخی از زنان، با تغییرات هورمونی، پیش از پریود یا هنگام آن، به نفخ مبتلا می‌شوند.

با هریک از روش‌های زیر می‌توانید نفخ‌تان را درمان کنید:

۱. پیاده‌روی

فعالیت‌های فیزیکی حرکات روده‌تان را بهبود بخشیده و از ابتلا به یبوست و ایجاد نفخ پیشگیری می‌کند. پیاده‌روی از فشار گاز ایجادشده در مجرای گوارشی می‌کاهد.

۲. برخی حالت‌های یوگا

وقتی شکم‌تان دچار نفخ می‌شود، برخی از حرکات یوگا مانند حرکت کودک شاد یا حرکت بچه، گاز اضافی در مجرای گوارشی را برطرف می‌کند.

۳. مصرف کپسول‌های حاوی نعناع

کپسول‌های اسانس نعناع یا دمنوش آن، سوء‌هاضمه را بهبود بخشیده و در نتیجه از نفخ می‌کاهد.

۴. ماساژ شکم و حمام گرم

با ماساژ شکم می‌توان حرکات روده را بهبود بخشید و گاز اضافی جمع‌شده در مجرای گوارشی را رها و نفخ شکم را برطرف کرد. همچنین اگر به‌دلیل نفخ به شکم‌درد مبتلا شده‌اید، می‌توانید با گرمای حمام از این درد بکاهید.

از راه‌حل‌های دیگر درمان نفخ که زمان‌بر هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش تدریجی فیبر خوراکی به رژیم غذایی، جایگزین آب به‌جای نوشابه، پرهیز از مصرف آدامس، فعالیت فیزیکی بیشتر روزمره، مصرف وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر غذا به‌جای مصرف سه وعده غذایی بزرگ، مصرف مکمل‌های پروبیوتیک (باکتری‌های مفید) و بررسی داروهای احتمالی که مصرف می‌کنید. برخی از داروها موجب نفخ شکم می‌شوند.

اگر نفخ‌تان با تمهیدات فوق برطرف نشد و همچنان آزاردهنده بود، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کبدی، روده التهابی، ناراحتی‌های قلبی، مشکلات کلیوی و برخی سرطان‌ها موجب نفخ می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی