چین هسته ای

کارشناسان بر این باورند که چین «بزرگترین برنامه بروزرسانی هسته‌ای» خود را با تمرکز بر بهبود بازدارندگی هسته‌ای در دست دارد و هدف از این کار آمادگی در برابر مناقشات احتمالی با آمریکاست.

به گزارش ایران‌پژواک، اندیشکده تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم موسوم به «سیپری» تخمین زده که چین در حال حاضر حدود ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای دارد که در مقابل تعداد کلاهک‌های آمریکا و روسیه ناچیز به نظر می‌رسد. اما یک سند پنتاگون که در ماه نوامبر سال گذشته منتشر شده تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵ تعداد این کلاهک‌ها به ۱۵۰۰ عدد برسد.

مات کوردا، عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: از قرار معلوم دیگر این چند صد کلاهک هسته‌ای نیاز چین در تضمین امنیت خود را برآورده نمی‌کند.

چین نخستین آزمایش هسته‌ای خود را در ۱۹۶۴ انجام داد و از آن زمان تعداد زرادخانه‌های هسته‌ای خود را نسبتا متعادل نگه داشته است. پکن متعهد شده که در مناقشات خود اولین طرفی نباشد که به سلاح هسته‌ای متوسل می‌شود.

با این حال چین در سال‌های اخیر با رهبری شی جینپینگ، به شکلی عظیم دست به بروزرسانی توان نظامی خود زده تا نه تنها در برابر حملات احتمالی قدرت بازدارندگی داشته باشد، بلکه اگر این بازدارنده‌ها موثر واقع نشد، بتواند حمله متقابل انجام دهد.

کالج جنگی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که استراتژیست‌های چین نگران حمله پیشدستانه آمریکا با هدف نابودی توان هسته‌ای چین هستند. این کالج در گزارشی مدعی شده است: احتمالا چین با گسترش توان هسته‌ای خود قصد دارد مطمئن شود که آمریکا نمی‌تواند قدرت بازدارندگی هسته‌ای آن را از بین ببرد.

دیوید لوگان، استادیار این کالج به خبرگزاری فرانسه گفت: چین چشمگیرترین توسعه و بروزرسانی نیروهای هسته‌ای تاریخ خود را در دست اجرا دارد.

این نه تنها شامل افزایش تولید کلاهک‌ها، بلکه دربرگیرنده ارتقاء توانایی استفاده از آن‌ها در سه ساحت متفاوت است: موشک، هواپیما و زیردریایی.

اریک هگینبوتهام، محقق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی گفت: تغییرات بسیار چشمگیر هستند و چین را از کشوری که توانایی حمله متقابل هسته‌ای دارد به سومین کشور هسته‌ای بزرگ جهان بدل خواهند کرد. این نخستین بار در تاریخ خواهد بود که قدرت‌های بزرگ هسته‌ای جهان بیش از یک رقیب قدرتمند خواهند داشت. این بر برنامه‌ریزی‌ها و ثبات هسته‌ای دیگر کشورها هم تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش سال گذشته پنتاگون، چین به سرعت در حال ساخت تاسیسات پرتاب برای موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای خود است که شامل مجموعا ۳۰۰ سیلوی موشک می‌شود.

با این حال، پکن همواره تاکید کرده که توان هسته‌ای خود را در «کمترین سطح ممکن برای تضمین امنیت ملی» حفظ خواهد کرد. شی جینپینگ هم ماه گذشته میلادی در بیانیه‌ای مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که جنگ هسته‌ای هرگز نباید آغاز شود.

کارزار بین‌المللی از بین بردن تسلیحات هسته‌ای با وجود محرمانه بودن داده‌های مربوطه، تخمین زده که چین در ۲۰۲۱ به میزان ۱۱.۷ میلیارد دلار بودجه به برنامه هسته‌ای خود اختصاص داده که حدود یک سوم بودجه تخمینی آمریکاست.

علاوه بر این، کارشناسان بر این باورند که موانعی بر سر گسترش سریع انبارهای تسلیحاتی چین وجود دارد، از جمله ابزارهای محدود برای تولید مواد شکافت‌پذیر که در ساخت کلاهک‌های هسته‌ای ضروری هستند. روسیه ممکن است چین را در این راه یاری دهد.

شی و پوتین در نشست اخیر خود وعده دادند که همکاری‌های هسته‌ای دو کشور را افزایش خواهند داد. مقامات ارشد انرژی اتمی روسیه پذیرفتند که در تکمیل «رآکتورهای نوترون سریع» به چین کمک کنند.

چین اصرار دارد که این توافق تنها در حوزه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خواهد بود، اما کارشناسان بر این باورند که این همکاری همچنین می‌تواند در افزایش «مواد شکافت‌پذیر» مورد استفاده در کلاهک‌ها هم به چین کمک کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی