قره باغ

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای جداگانه‌ای با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در آرلینگتون ویرجینیا برگزار کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا بلینکن، قرار است به صورت سه جانبه با میرزویان و بایراموف برای مذاکرات صلح در نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این، از ایجاد یک ایست بازرسی از سوی آذربایجان در کریدور لاچین ابراز «نگرانی عمیق» و اعلام کرده بود این اقدام تلاش‌ها برای گفتگوهای صلح را تضعیف می‌کند.

دیدارهای روز دوشنبه وزرای خارجه آمریکا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از تماس بلینکن با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در روز یکشنبه انجام شد. در این گفتگو بلینکن درخواست واشنگتن برای بازگشایی مسیر زمینی گذرگاه لاچین را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت: سفر کاری میرزویان به ایالات متحده برای گفتگو درباره توافق عادی سازی روابط با آذربایجان است.

همزمان با تشدید تنش ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تداوم مسدود ماندن گذرگاه لاچین و ایجاد پست مرزی جدید از سوی باکو، واشنگتن میزبان مذاکرات عادی سازی روابط دو کشور همسایه است.

به رغم سالها تلاش برای میانجیگری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف هنوز به توافق صلحی که اختلافات آنها را بر سر تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان حل کند، دست نیافته‌اند.

در بحبوحه ادامه تنش‌ها و ناآرامی‌ها جمهوری آذربایجان هفته گذشته یک مرکز ایست و بازرسی جدیدی را در گذرگاه لاچین مستقر کرد؛ اقدامی که ارمنستان آن را نقض کامل آتش بس سال ۲۰۲۰ توصیف کرده است.

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت: دیپلماسی و گفت وگوی مستقیم تنها راه صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در گفتگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر اهمیت گفتگوهای صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی