کودک

بررسی جدید پژوهشگران«دانشگاه نیوکاسل» نشان می‌دهد که کودکانِ ثروتمند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ التهاب روده قرار دارند.

به گزارش ایران‌پژواک از فوربس، افرادی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی ضعیف‌تری متولد می‌شوند، ۶۵ درصد کمتر از افراد ثروتمند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های التهاب روده در دوران کودکی قرار دارند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که کودکان با دریافت کردن آنتی‌بیوتیک پیش از رسیدن به پنج سالگی یا پیروی کردن از رژیم غذایی غربی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ التهاب روده قرار می‌گیرند.

بیماری‌های التهاب روده، شامل بیماری‌های کرون و کولیت اولسراتیو هستند و علائمی شامل درد معده، کاهش وزن، اسهال خونی، کم‌خونی و رشد ضعیف را به همراه دارند.

«نیشا تاکر»(Nisha Thacker)، متخصص تغذیه و گوارش «دانشگاه نیوکاسل»(Newcastle University) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بسیاری از عوامل می‌توانند بر میکروبیوتای روده ما تأثیر بگذارند و ممکن است تأثیر شدیدی را بر کودکان داشته باشند. رژیم غذایی غربی که سرشار از قندها، غذاهای فوق فرآوری‌شده و سبزیجات کم است، یک نمونه بارز از این عوامل به شمار می‌رود.

تاکر برای درک عوامل خطر موثر در بیماری‌های التهاب روده دوران کودکی و نوجوانی، داده‌های ۳۶ پژوهش را تجزیه و تحلیل کرد که به بررسی تأثیرات التهاب دستگاه گوارش پرداخته بودند. داده‌های این پژوهش، شامل اطلاعات مربوط به ۶.۴ میلیون کودک بود. تاکر دریافت که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پیش از پنج سالگی، خطر ابتلا به بیماری التهاب روده را در کودک تا سه برابر بالا می‌برد اما مصرف سبزیجات بیشتر، داشتن حیوانات خانگی یا بیش از دو خواهر و برادر می‌تواند از کودکان خردسال در برابر این بیماری محافظت کند. نکته جالبی که تاکر خاطرنشان کرد، این است که اگر کودکان در خانواده‌ای بزرگ ‌شوند که فقط یک توالت دارد، محافظت در برابر بیماری‌های التهاب روده را تا اندازه‌ای نشان می‌دهند.

تاکر توضیح داد که براساس یافته‌های او، بهداشت بیش از اندازه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد؛ عمدتا به این دلیل که کاهش تنوع میکروب‌هایی که کودک در معرض آنها قرار می‌گیرد، از ایجاد یک میکروبیوم روده انعطاف‌پذیر که کمتر مستعد التهاب است، جلوگیری می‌کند. برای داشتن یک سیستم ایمنی کارآمد و قوی، والدین باید فرزندان خود را به بازی کردن در فضای باز و تعامل داشتن با حیوانات خانگی تشویق کنند تا شانس آنها را برای قرار گرفتن در معرض باکتری‌های سودمند یا خوب افزایش دهند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری‌های التهاب روده وجود ندارد. هنگامی که بیماری تشخیص داده شود، پزشکان فقط می‌توانند شدت و دفعات درمان آن را کاهش دهند. بیماری التهاب روده می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی و همچنین، زندگی اجتماعی کودک و نوجوان تأثیر بگذارد. پژوهش‌ها تخمین می‌زنند که حدود ۲۵ درصد موارد بیماری التهاب روده، پیش از ۲۰ سالگی ظاهر می‌شوند. در آمریکا و کانادا، بروز بیماری التهاب روده در کودکان حدود ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار کودک تخمین زده شده اما شیوع آن به مراتب بیشتر است. در آمریکا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کودک و نوجوان، مبتلا به بیماری‌های التهاب روده تشخیص داده شده‌اند.

تا به امروز، علل دقیق بیماری‌های التهاب روده در کودکان و بزرگسالان ناشناخته مانده‌اند اما پژوهشگران سراسر جهان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه میکروبیوم روده انسان می‌تواند در بروز بیماری‌های التهاب روده نقش داشته باشد.

این پژوهش، در نشست «هفته بیماری‌های گوارشی ۲۰۲۳» (Digestive Disease Week 2023) ارائه شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی