• ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
  • کد خبر: 33053
جنگنده اف ۳۵

بررسی دولت آمریکا نشان می‌دهد که حدود یک میلیون قطعه یدکی جنگنده اف-۳۵ ناپدید شده و ردی از آن‌ها پیدا نیست.

به گزارش ایران‌پژواک، این قطعات گم‌شده که کمربند ایمنی، لاستیک و چرخ‌های جنگنده از جمله آن‌هاست، ارزشی حدود ۸۵ میلیون دلار دارند.

دفتر پاسخگویی دولت آمریکا در گزارشی اعلام کرد: تا وقتی وزارت دفاع تضمین نکند که این قطعات یدکی در قراردادی تحت نظارت قرار دارند، دفتر برنامه مشترک اف-۳۵ نمی‌تواند حساب این قطعات را داشته باشد و داده‌هایی مانند موقعیت، هزینه و تعداد آن‌ها را که برای گزارش‌های مالی و تضمین منافع دولت لازم است، در دست نخواهد داشت.

این قطعات یدکی در چهارگوشه جهان انبار می‌شوند تا جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا و متحدانش از آن‌ها استفاده کنند. به گفته اداره پاسخگویی دولت آمریکا، ازآنجاکه دفتر برنامه مشترک اف-۳۵ فرایندی برای ردیابی اقلام گم‌شده ندارد، شرکت سازنده این جنگنده، یعنی «لاکهید مارتین» هنوز گزارشی از بیش از ۹۰۰ هزار قطعه دیگر که ارزشی معادل ۶۶ میلیون دلار دارند، ارائه نداده است.

این گزارش اداره پاسخگویی دولت آمریکا تازه‌ترین رسوایی برای قرارداد ۱.۷ تریلیون دلاری جنگنده‌های اف-۳۵ است که درگیر مشکلات متعددی است؛ از جمله مشکل لرزش موتورهای این جت جنگنده که در ماه مارس باعث شد تا آمریکا تمامی آن‌ها را فراخوانده و تعمیر کند. در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از ناوگان اف-۳۵ آمریکا کاملاً عملیاتی هستند. ژنرال مایکل اشمیت، عضو نیروی هوایی ایالات متحده ماه گذشته هشدار داد که قطعات یدکی ناکافی می‌تواند توانایی نیروهای آمریکایی را برای در خدمت نگه‌داشتن این جنگنده در جنگ بزرگ بعدی این کشور به خطر بیندازد.

این گزارش مسئولیت گم‌شدن این قطعات را تا حدی به گردن ناتوانی پنتاگون در نظارت بر قطعات تحت مالکیت وزارت دفاع انداخته است. مقامات وزارت دفاع و پیمانکاران نظامی آمریکا هنوز بر سر اینکه آیا این قطعات اموال دولت هستند که در اختیار پیمانکاران قرار دارند، درگیر هستند؛ مسئله‌ای که روند ردیابی قطعات گم‌شده را دشوار کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی