• ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 33066
کودکان

پرورش و رشد کودک یکی از تجارب شگفت‌انگیزی است که والدین می‌توانند تجربه کنند اما مسیر تربیت فرزند به قدری پرپیچ و خم است که ممکن است بسیاری از اوقات احساس سردرگمی و کلافگی کنید.

به گزارش ایران‌پژواک، دکتر امین ماهورام متخصص روان پزشکی به ۱۰ نکته مهم فرزند پروری در تربیت کودکان اشاره کرد.

- در صورت فریاد کودک گفت و گو را ادامه ندهید
به کودک فقط یک بار بگویید اگر موقع صحبت کردن فریاد بزنی، من این گفت‌ و گو را ادامه نخواهم داد. در صورتی که همچنان در حال داد زدن بود صحبت را ادامه ندهید.

- هنگام صحبت، کودک باید به چهره شما نگاه کند
به او بگویید موقع صحبت کردن باید به چهره‌ هم نگاه کنیم، بنابراین استفاده از تبلت و موبایل یا تماشای تلویزیون ممنوع است.

- در جمع کردن سفره از کودک مشارکت بخواهید
به کودک آموزش دهید بعد از خوردن غذا تشکر کند و در جمع کردن سفره هر چند محدود مشارکت داشته باشد، بعد از مشارکتش از او تشکر کنید.

- آزار همکلاسی‌ها را جدی بگیرید
والدین به این موضوع توجه کنند که اگر کودک همکلاسی‌ دارد که آزارش می‌دهد حتما این موضوع را پیگیری کنند.

- به کودکتان قدرت انتخاب دهید
به کودکانتان خصوصا بچه‌هایی که وارد سن مدرسه شده‌اند قدرت انتخاب دهید، مثل انتخاب رنگ لباس و یا چیدمان اتاق، کارهای شخصی این کودکان را به آنها آموزش دهید مثل مسواک زدن، بستن بند کفش و یا غذا خوردن. نیازی نیست کودکان بزرگتر را مدام کنترل کنید، در مواقعی که خطری متوجه کودکان نیست می‌توان اجازه داد بچه‌ها تجربه کنند. فرزند شما باید کار منطقی که شما از او می‌خواهید را انجام دهد، در عین حال اجازه بدهید نظر و احساساتش را بیان کند. همیشه پذیرای نظرات فرزندان خود باشید.

- به دیگران اجازه اظهار نظر منفی درباره ظاهر کودکتان ندهید
به عنوان والدین، به اطرافیان کودک که با او در تماس و ارتباط هستند از قبل یادآوری کنید که در مورد ویژگی‌های ظاهری کودک نکته‌ منفی یا ناراحت‌کننده‌ای به خود کودک نگویند و اگر موضوعی وجود دارد با شما در میان بگذارند.

- به صحبت‌های کودکتان گوش دهید
همیشه به صحبت‌های کودکتان گوش دهید و خصوصا اگر در جمع هستید به کودک بی‌توجهی نکنید. اگر امکان توجه به صحبت‌های او را ندارید ضمن توضیح شرایط، از او بخواهید در زمانی دیگر موضوع را با شما در میان بگذارد. همچنین جلوی دیگران از بدگویی و توضیح راجع به رفتارهای نامطلوب کودکتان بپرهیزید.

- مهارت گوش دادن را به کودکتان آموزش دهید
مهارت گوش دادن را به کودک آموزش دهید، برای او کتاب بخوانید و اگر کودکتان به سن مدرسه رفتن رسیده از او بخواهید برای شما کتاب بخواند. این‌کار به تقویت فن بیان نیز کمک می‌کند.

- هنگام تماشای تلویزیون به کودکتان غذا ندهید
زمانی‌ که کودک شما تلویزیون تماشا می‌کند به او غذا ندهید و شروع به صحبت نکنید، به جز مواردی که فوریت وجود دارد. کودکان در هنگام تماشای تلویزیون نمی‌توانند روی موضوعات دیگر تمرکز کنند و همچنین از فرصت گفت و گو و ارتباط هنگام صرف غذا محروم می‌شوند و ممکن است کمتر یا بیشتر از نیاز غذا بخورند.

- هنگام جریمه کودکتان قاطع باشید
وقتی کودکان رفتار نامطلوبی انجام می‌دهند و قصد داریم آنها را جریمه کنیم گفتن جملاتی همچون پلیس میاد، یا من دیگه مامانت یا بابات نیستم، دیدن خودزنی مادر یا پدر و تنبیه فیزیکی، به هیچ عنوان سازنده نیستند و می‌توانند اثرات مخربی در پی داشته باشند.

برای رفتار نامطلوب همچون توهین کردن، زدن، برداشتن اشیاء بدون اجازه و غیره برای کودکتان جریمه در نظر بگیرید و برای مدتی بسته به سن او، از تفریح مورد علاقه محرومش کنید یا او را به اتاق تنها بفرستید. زمانی که جریمه‌ای در نظر می‌گیرید قاطع باشید. قاطع بودن به معنای عصبانیت یا پرخاش نیست و گریه یا عذرخواهی کودک نباید شما را از اجرای جریمه منصرف کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی