هنری کیسینجر

هنری کیسینجر در مصاحبه‌ای نسبت به محتمل بودن درگیری نظامی بین چین و آمریکا بر سر تایوان هشدار داد.

به گزارش ایران‌پژواک، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه بلومبرگ به اظهار نظر درباره مسائل مختلف اعم از آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دوران پسابریگزیت در انگلیس و نقش آلمان در اروپا پرداخت.

کیسینجر در اظهار نظر درباره آینده روابط بین چین و آمریکا گفت: "من نسبت به مسیر فعلی این روابط تصور می‌کنم که وقوع یک درگیری نظامی محتمل است".

او خاطرنشان کرد: "مسیر فعلی این روابط باید تغییر یابد." این وزیر خارجه اسبق آمریکا با اشاره به سفر چند روز دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن ارزیابی کرد، "دیپلماسی در حال بازگشت به روابط پکن و واشنگتن است".

بلینکن عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که در پنج سال اخیر به چین سفر می‌کند. کیسینجر همچنین تصریح کرد، اکنون این مسئولیت هر دو طرف است که "از لبه پرتگاه" درگیری عقب بروند.

کیسینجر که سابقا مشاور امنیت ملی آمریکا نیز بوده در سال ۱۹۷۱ سفری محرمانه به چین داشت و طی این سفر زمینه عادی سازی تاریخی روابط پکن و واشنگتن را ایجاد کرد. این اتفاق موجب شد که دیدگاه‌هایی در حوزه ژئوپلتیک آسیا از نزدیک توسط ناظران دنبال شود.

او بیان کرد هنوز ارزیابی قطعی درباره این ندارد که روند روابط تیره بین آمریکا و چین به کجا منجر می‌شود چون دو کشور "هنوز عملا وارد آن نوع مذاکراتی که من پیشنهاد داده‌ام نشده‌اند."

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت، اعتقاد دارد جنگ بین این دو ابرقدرت قابل برد نیست یا طرف برنده در آن متحمل هزینه‌های خارج از تناسب با این برد خواهد شد.

به گفته کیسینجر تعداد سیاستمداران کمی در دوران مدرن تجربه جنگ و فجایع را داشته اند و این کم تجربگی می‌تواند بر قضاوت آنها تاثیر بگذارد.

او بیان کرد: رهبرانی که تجربه یک فاجعه یا رسیدن به آستانه یک فاجعه را نداشته اند گاهی اوقات به این باور غیرواقعی می رسند که گزینه‌هایشان بیشتر از آن چیزی که در واقعیت وجود دارد، هست.

کیسینجر همچنین مدعی شد، تداوم حیات ولادیمیر پوتین در قدرت در صورتی که روسیه حمله نظامی به اوکراین را رها کرده و یک توافق صلح را با اروپا بپذیرد "غیرمحتمل" است.

او گفت که از نظرش اوکراین باید به عنوان یک دموکراسی قدرتمند از این جنگ خارج شود و ارجح است که روسیه از فروپاشیدن یا رفتن به سمت "ناتوانی آزار دهنده" اجتناب کند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا ادعا کرد، می‌خواهد روسیه دریابد که روابط با اروپا باید بر مبنای توافق باشد. او گفت:‌ من معتقدم در صورتی که این جنگ به صورت مناسب به پایان برسد چنین چشم اندازی را قابل دستیابی خواهد کرد.

کیسینجر گفت، آلمان به طرز اجتناب ناپذیری در حال تبدیل شدن به مرکز ثقل سیاسی در اروپا است و در این وضعیت برلین با چالش جدیدی در مورد نحوه استفاده از این قدرت روبرو می شود.

او وضعیت فعلی را تا حدی با وضعیت پایان قرن نوزدهم، زمانی که اتو فون بیسمارک، اولین صدر اعظم آلمان از قدرت کنار رفت و آلمانی به تازگی متحد شده را بر سر دوراهی قرار داد قابل مقایسه دانست.

به گفته کیسینجر، تراژدی که چند دهه بعد از آن زمان به وقوع دو جنگ جهانی انجامید، ناشی از ناکامی آلمان در به رسمیت شناختن "تغییر شکل" خود بود و "این کشور پیشرو باید نمونه ای از میانه روی و خرد با هدف ایجاد تعادل بین منافع همه کشورها باشد."

او بیان کرد: "ما در اروپا در زمانی هستیم که باید ساختار جدیدی بر اساس واقعیت فعلی در آن ایجاد شود".

کیسینجر خاطرنشان کرد: انگلیس با خارج بودن از اتحادیه اروپا در موقعیت بهتری به لحاظ روانی نسبت به کشوری نظیر فرانسه که در این اتحادیه باقی مانده، برای تقویت روابط با آمریکایی‌ها قرار دارد.

کیسینجر در ادامه این مصاحبه موضع عدم تعهد هند در زمان جنگ سرد را "منشأ آزاری قابل توجه" دانست اما گفت که سیاسی فعلی دهلی نو "شدیدا سنجیده" است. او اظهار کرد، هند زمانی که از منافعش دفاع می‌کند بهترین عملکرد را دارد و بسیاری از منافعش با منافع آمریکا تلاقی دارند.

او گفت: هند یک قدرت بزرگ است و در دهه های پیش رو رشد قابل مقایسه با چین خواهد داشت.

وزیر خارجه اسبق آمریکا به وضعیت سیاسی آمریکا پرداخته و گفت از نظرش این کشور با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فضایی که به طرزی نگران کننده قطبی شده،‌ پیدا کدره است. به گفته کیسینجر گفتمان فعلی در آمریکا درگیر "نظریه افراطی اول دانستن آمریکا شده و این در هر دو طیف سیاسی اصلی مصداق دارد به نحوی که آنها تمرکزی بیش از حد بر آمریکا به جای مسائل جهانی دارند."

او گفت،‌ آمریکا در صورتی که به تداوم توجه صرف به داخل این کشور ادامه دهد "منزوی خواهد شد."

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی