دلار

در یک ماه گذشته قیمت دلار خود را در محدوده ۴۹ هزار تومان نگه داشته تا نشان دهد قیمت واقعی بازار روی همین عدد می‌چرخد و نباید فعلا انتظار افزایش یا کاهش معناداری از بازار را داشت.

به گزارش ایران‌پژواک، ماه گذشته سلطان عمان به تهران آمد و این سفر مقدمه کاهش قیمت دلار بود. اگرچه بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که قیمت دلار بعد این سفر تغییر خاصی داشته باشد، اما چنین نشد.

البته در روز هفتم خرداد و همزمان با سفر سلطان عمان به تهران قیمت دلار در محدوده ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و انتظار می‌رفت که پس از این سفر قیمت دلار نزولی شود که البته شد.

قیمت دلار در روزهای پس از این سفر و پیرو خبرهای سیاسی برجامی تا ۴۶ هزار تومان هم رفت اما نهایتا خود را در کانال ۴۹ هزار تومان تثبیت کرد و الان بیش از دو هفته است که دلار در همین کانال باقی مانده است. در چند روز گذشته افزایشی‌های بازار تلاش کردند دلار را به کانال ۵۰ هزار تومان برسانند اما تلاش آنها چندان دوامی نداشت و دلار دوباره به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت.

اکنون به نظر می‌رسد که در یک ماه گذشته دلار نقطه تعادلی خود را پیدا کرده و در همین نقطه باقی مانده است و برای حرکت به سمت بالا و یا پایین نیاز به محرک و خبر جدیدی دارد.

این انتظار می‌رفت که اگر در روزهای اخیر خبر مثبتی به بازار نرسد، قیمت‌ها به سمت بالا سوق پیدا کند اما علی‌رغم فروکش کردن فاز مذاکرات و متوقف شدن تزریق اخبار مثبت به بازار، دلار نوسان افزایشی نداشت و در همین محدوده ماند.

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

از طرف دیگر دلار برای کاهش قیمت بیشتر نیاز به اخبار مثبتی دارد که فعلا به بازار نرسیده و به نظر می‌رسد که بازار از رسیدن این اخبار ناامید شده است. اما علی‌رغم این ناامیدی قیمت دلار در همین محدوده مانده و تغییری نکرده است. در این میان به نظر می‌رسد که بازارساز مشغول شده و سعی کرده در این روزها قیمت دلار را پایین نگه دارد.

برخی از کارشناسان می‌گویند قیمت دلار در خرداد و تیر در کف قیمتی قرار دارد و اگر قیمت دلار در این دو ماه افزایشی باشد، سیگنال افزایشی عجیبی برای بقیه سال صادر می‌کند. برای همین برخی می‌گویند دولت سعی دارد که در نیمه اول سال قیمت دلار را مهار کند تا در نیمه دوم سال، کار برای بازارساز دشوار نباشد.

اما در روزهای آینده قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟ نه در عالم سیاست خارجی فعلا خبر مهمی رخ داده که بتواند قیمت دلار را تغییر دهد و نه در داخل. از طرف دیگر تعطیلات عید قربان، بازار کشورهای همسایه را نیمه تعطیل کرده و در این شرایط قیمت دلار تغییری نکرده و بازار به حالت نیمه تعطیل درآمده است. قیمت دلار امروز ۶ تیر ماه هم در محدوده ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی