امارات

براساس اسنادی محرمانه، دولت امارات پول‌های هنگفتی را برای مخدوش کردن وجهه قطر هزینه کرده است.

به گزارش ایران‌پژواک، براساس تحقیقات مستندی که رسانه‌های مختلفی از جمله روزنامه آلمانی «اشپیگل» و سایت لبنانی «درج» آن را منتشر کردند، ابوظبی میلیون‌ها دلار برای جمع آوری غیرقانونی اطلاعات درباره قطر با هدف مخدوش کردن وجهه این کشور پرداخت کرده است.

براساس تحقیقات صورت گرفته، امارات با «پادشاه بازپرسان خصوصی» برای مخدوش کردن وجهه قطر قراردادی را امضا کرد. ماریو پریرو، سوئیسی ۷۰ ساله معروفی است که بیش از سه دهه موفق شد یکی از برجسته‌ترین مدیران شرکت‌های جاسوسی خصوصی شود که برای الیگارش‌های روسی و میلیاردرهای فرانسوی از جمله برنارد آرنو فرانسوی و نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور مخلوع قزاقستان کار می‌کردند.

اموال هنگفتی که امارات برای مخدوش کردن وجهه قطر هزینه کرد

از سال ۲۰۱۷، ماریو پریرو با هزینه امارات بین هتل‌ها و رستوران‌های مجلل در رفت و آمد بود و هر کسی را که «فکر می‌کرد» طرفدار قطر یا عضو اخوان‌المسلمین است، هدف قرار می‌داد.

ماریو پریرو صاحب شرکت سوئیسی خدمات اطلاعاتی ALP است که با فروختن اطلاعاتی درباره قطر به ابوظبی میلیون‌ها دلار به جیب زد؛ اطلاعاتی که به صورت غیرقانونی از طریق جاسوسی و هک کردن موبایل و اطلاعات شخصی افراد جمع آوری می‌شد.

تحقیقی که با عنوان «اسرار ابوظبی» منتشر شده است به اسناد محرمانه‌ای استناد دارد که شبکه تحقیقات رسانه‌ای اروپا و رسانه‌های جهانی در تهیه آن شرکت داشتند.

براساس تحقیقات صورت گرفته از فعالیت‌های شرکت ALP و نقش آن در ارائه خدمات اطلاعاتی به امارات این اسناد شامل هزاران عکس، پیام واتساپ، فایل‌های صوتی و متن‌هایی است که از طریق گروهی از هکرها جمع آوری شده است. این هکرها ابتدا برای فروختن اسناد تلاش کردند اما در نهایت و از طریق میانجیگران بدون پول به خبرنگاران داده شد.

براساس اسناد فاش شده ماریو پریرو فردی بسیار متملق و در ظاهر آرام بود و لبخند بر لب داشت. وی در دفترش و با کسانی که دیدار می‌کند همه چیز را ثبت می‌کند، هر مکالمه و سخن و گفتگویی را در آرشیو خود نگه‌داری می‌کند تا در زمان نیاز و در صورتی که رابطه‌اش با شخصی تغییر کند از آن استفاده کند. تنها هم و غمش هم جمع کردن پول است. در بیشتر پروژه‌هایی که قبول می‌کند ابتدا افراد موردنظرش را به هتل‌های فاخر دعوت می‌کند و تصاویری را به صورت محرمانه برای مزدورانش می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷ اختلاف امارات و قطر در اوج خود بود. در آن زمان تحریم قطر از سوی عربستان، مصر، بحرین و امارات فرصت طلایی برای پریرو بود که همواره به دنبال مشتری‌های جدید است. بعد از دو ماه از تماس امارات، پریرو به ابوظبی رفت.

پریرو در ابوظبی طرح ۱۱ صفحه‌ای خود را برای اماراتی‌ها توضیح داد و گفت که چگونه می‌تواند از طریق رسانه‌ها از شر دشمنانش خلاص شود. وی گفت: ما می‌توانیم به صورت محرمانه از طریق انتشار اطلاعات توهین آمیز وجهه آن‌ها را خراب کنیم.

وی هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد و برای اجرای طرحش که می‌دانست مرغی است که برای او تخم طلا می‌گذارد، تلاش می‌کرد. او می‌گفت: کارشناسان می‌گویند هیلاری کلینتون به دلیل اخبار دروغینی که از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد شکست خورد و ما نیز همین کار را با دشمنانمان می‌کنیم.

طرح پریرو شامل نام بیش از ۱۰۰۰ فرد از ۱۸ کشور اروپایی و ده‌ها سازمان پژوهشی و خیریه بود که شرکت ALP مدعی بود همگی عضو اخوان المسلمین یا نزدیک به آن هستند. وی با استفاده از سهام و اطلاعات شخصی شبکه روابط بزرگی که آن‌ها را گردهم می‌آورد، ترسیم کرد به طوری که به نظر می‌رسید از یک شخص یا یک مؤسسه تبعیت می‌کنند و تلاش همگی آن‌ها هماهنگ شده است. ۸۰ درصد اطلاعاتی که پریرو جمع آوری کرده بود به هیچ گونه تلاش اطلاعاتی یا جاسوسی استناد نداشت بلکه بیشتر به شایعه‌ها و نظرات شخصی استناد داشت. به عنوان مثال یکی از پرونده‌ها زکیه الخطابی، سیاستمدار بلژیکی و فاطمه زیبو، استاد علوم سیاسی و کسانی را متهم می‌کرد که هیچ ارتباطی با اخوان المسلمین نداشتند اما اسامی‌شان به گونه‌ای در این طرح آمده بود که گویی نه فقط با اخوان المسلمین بلکه با افراد عضو القاعده و تروریست‌ها و متهمان به جرایم قتل ارتباط دارند.

وی اول اکتبر ۲۰۱۷ اولین قرارداد خود را امضا کرد و براساس آن شرکت ALP به ۵.۷ میلیون یورو بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دست یافت. این پول از طریق مرکز پژوهش‌های الاریاف امارات پرداخت شد.

طرح پریرو شامل فریب دادن روزنامه نگاران و خریدن افراد دیگر با هدف انتشار مقالاتی در جهت منافع امارات در رسانه‌های اروپایی و مخدوش کردن وجهه قطر بود. شرکت ALP استراتژی چندبعدی با استناد به اطلاعات واقعی را پیشنهاد داد تا شک و شبهه‌ای ایجاد نکند که از جمله آن کمپین علیه جام جهانی فوتبال و تبلیغ هشتگ BOYTCOTT QATAR۲۰۲۲ #بود که بودجه آن به ۹۵۰۰۰ دلار در ماه می‌رسید.

همچنین این طرح شامل تبلیغ کتاب InQarcéré بود که تاجر فرانسوی آن را نوشته که ۱۷۴۴ روز در قطر زندانی بود. هزینه این کمپین ۵۵۰۰۰ دلار در ماه بود که ۳۵ هزار دلار آن برای ایجاد سایت اینترنتی خرج شد که وظیفه تبلیغ کتاب را برعهده داشت. همچنین این اسناد به حمایت مالی از انتشار کتاب «اوراق قطر» (Qatar Papers) اشاره دارد که درباره حمایت مالی قطر از جمعیت‌های اسلامی در اروپا است.

براساس گزارش سایت لبنانی «درج» دشمنی امارات با قطر صرفا یک دشمنی ایدئولوژیک نیست بلکه بخشی از نزاع منافع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جهان به ویژه اروپا است.

شرکت ALP با خبرنگارانی در فرانسه مثل «عثمان تازگارت» که مقاله‌هایی را در انتقاد از اخوان المسلمین و قطر در مجله ماریون می‌نوشت، همکاری کرد. شرکت ALP مقاله‌هایی را به نفع امارات در تعدادی از روزنامه‌های اروپایی منتشر کرد.

طرح شرکت ALP درباره اخوان المسلمین درخصوص مخدوش کردن وجهه این گروه به صورت جدی و امکان تخریب کامل وجهه این گروه بود. بخش مهم‌تر استراتژی بود که این شرکت پیشنهاد داد و ابوظبی آن را قبول کرد و منجر به جاسوسی از شهروندان ۱۸ کشور اروپایی شد. همچنین اسامی بیش از ۱۰۰۰ فرد و ۴۰۰ جمعیت را در این طرح مطرح و اعلام کرد که عضو اخوان المسلمین یا نزدیک به آن هستند.

روشی که این شرکت به تدریج در پیش گرفته بود انتشار مقالات توهین آمیز از طریق شبکه روزنامه‌نگاران مورداعتماد و بازی کردن با صفحات ویکیپدیا از طریق اضافه کردن اطلاعات توهین آمیز بود. بعد از آن ارتباط با بانک‌ها و رسانه‌ها و شرکت‌های مالی بود. اما مرحله آخر شامل ارتباط با افراد تأثیرگذار و تصمیم گیرندگان از میان سیاستمداران اروپایی بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی