• ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
  • کد خبر: 34182
کولر

جای تعجب نیست که بیش از 80 درصد خانواده‌های ایرانی برای راحتی در تمام سال به سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی متکی هستند.

گزارش آگهی/ سیستم‌های AC مرکزی به لطف شبکه‌ای از دریچه‌های هوا که به‌طور هوشمندانه طراحی شده‌اند، هوای خنکی را ارائه می‌کنند. دریچه نقش مهمی در حفظ راحتی شما دارد و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و کارایی کلی سیستم داشته باشد.

تفاوت انواع دریچه‌های کولرها در چیست؟

دریچه‌های انعطاف پذیر معمولاً حالت خطی هستند که از پلاستیک قابل انعطاف و بادوام پوشیده شده و توسط عایق احاطه شده است. این نوع دریچه کشی در فضاهای مشکل ساز که نصب دریچه‌های صلب امکان پذیر نیست یا برای اتصال دریچه‌های غیر قابل انعطاف به خروجی هوا استفاده می‌شود، بهترین است. مانند اکثر قطعات تهویه مطبوع مرکزی، دریچه‌های کولر دارای الزامات نصب خاصی هستند. به عنوان مثال، دریچه‌های کولر باید به‌درستی محکم شده و پشتیبانی شوند تا از عدم افتادگی اطمینان حاصل شود. پیچ خوردگی‌ها، خمیدگی‌ها و چرخش‌ها نیز باید به حداقل برسد که به همین خاطر، به یک دریچه مناسب نیاز دارند. مزایای دریچه‌های مدرن این است که نسبتاً سریع و آسان نصب می‌شوند و اغلب هزینه کمتری نسبت به دریچه‌های قدیمی دارند.

دریچه کولر فلزی: فولاد گالوانیزه و آلومینیوم رایج ترین مواد برای دریچه اسلات فلزی هستند. به طور خاص آلومینیوم نسبتا سبک بوده و نصب آن آسان است. آنها همچنین کمترین احتمال ابتلا به کپک‌ها یا رشدهای خطرناک را خواهندداشت؛ زیرا سطوح غیر متخلخل دارند.

دریچه‌های فایبرگلاس: اینها همانند دریچه‌های ورق فلزی (مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد) خواهندبود که دارای پوشش فایبرگلاس داخلی یا خارجی هستند. استفاده از این نوع دریچه در ساختمان‌های اداری و تجاری رایج است، زیرا صدای کولر گازی را کم می‌کند. تمیز کردن دریچه‌های فایبرگلاس نیز کمی دلیل دشوار است و فرآیند تمیز کردن می‌تواند به آستر آسیب برساند و الیاف را آزاد کند. این مجاری همچنین می‌توانند با کپک‌ها و باکتری‌ها آلوده شوند.

دریچه کولر فیبری: تخته فیبر از رشته‌های فایبرگلاس ساخته شده است که با یک رزین فشرده و چسبانده شده‌اند و سپس با ورقه‌ای از فویل پوشانده می‌شوند تا از رطوبت محافظت کنند. این نوع دریچه برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب خواهدبود، زیرا به خودی خود به خوبی عایق بندی شده است. با این حال، برای تهویه توصیه نمی‌شود، زیرا مانند دریچه‌های فایبرگلاس، می‌توانند به محلی برای رشد کپک و قارچ در آب و هوای مرطوب تبدیل شوند. همچنین، از آنجایی که سطح ناهموار است، می‌توانند بر جریان هوا و راندمان تأثیر بگذارند.

آیا دریچه‌ها در سرعت افزایش باد تاثیری دارند؟

کدام دریچه‌های زیبایی و کارایی بیشتری دارند؟

دریچه داکت اسپلیت هوا یکی از عناصر کلیدی سیستم‌های HVAC به شمار می‌آید، زیرا جزو تجهیزاتی است که هوا از طریق آن حرکت می‌کند. بنابراین، اطمینان از اینکه آنها به طور منظم سرویس شده و در شرایط خوب نگهداری می‌شوند ضروری است. در حالت کلی، از نظر زیبایی شناسی می‌توان مدل‌هایی که در تیتر قبلی ذکر شد را به این ترتیب رتبه بندی کرد: فایبرگلاس، تخته فیبر و فلزی.

دریچه‌های HVAC هوای گرم یا خنک را ارائه کرده و تهویه فضا را تسهیل می‌کنند و در نتیجه نقش مهمی در ایجاد یک محیط راحت دارند. عملکرد دیگر متعادل کردن جریان برگشتی است که تضمین می‌کند که به طور یکنواخت در داخل اتاق توزیع می‌شود و رجیسترهای عرضه و مغایرت‌های هواگیر را حفظ می‌کند.

با توجه به همه موارد فوق، عدم نگهداری صحیح دریچه‌های سیستم می‌تواند منبع اتلاف انرژی و نشت هوا باشد که در نتیجه صورتحساب‌های بالاتر و ردپای کربن بالاتری را به همراه دارد. علاوه بر این، همچنین می‌تواند باعث ناراحتی شود و به دلیل کیفیت نامطلوب هوای داخل خانه منجر به ایجاد یک فضای آلوده شود.

دریچه‌های پلاستیکی

حتی اگر دریچه‌های HVAC به طور سنتی از ورق فلز یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند، محصولات جدیدی به بازار می‌آیند که پلاستیک یکی از جدیدترین آنهاست. دریچه‌ پلاستیکی امروزه به‌عنوان یکی از کارآمدترین سازه‌های HVAC در این بخش برجسته شده است و مجرای پلاستیکی که معمولاً از PVC یا اخیراً EPP ساخته می‌شود، با ریختن فوم پلاستیکی در قالب‌های پیش ساخته که می‌توانند مستطیلی یا گرد باشند، تولید می‌شوند. راندمان انرژی بالای این مواد، دریچه‌های پلاستیکی را در میان مدت و بلند مدت با در نظر گرفتن چرخه عمر کامل سازه، به یک سیستم اقتصادی تبدیل می‌کند.

از فواید آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق حرارتی
  • بهره وری انرژی
  • نصب آسان
  • هواگیری و جلوگیری از نشتی
  • سبک وزن
  • تطبیق پذیری
  • پیشگیری از قالب گیری

برای رسیدن به این ایده آل، فشار هوای دریچه‌های برگشت و تامین باید به دقت متعادل شود. حتی یک تغییر کوچک در فشار در یک دریچه می‌تواند منجر به عواقب نامطلوب شود و تعمیراتی که می‌تواند مشکلات جریان هوا را اصلاح کند عبارتند از:

  • دمنده را روی تنظیم صحیح جریان هوا تنظیم کنید تا فشار هوا در محدوده بهینه باقی بماند.
  • هر گونه نشتی، ترک، شکاف یا اتصالات شل در دریچه‌ها را برای جلوگیری از اتلاف هوا ببندید.
  • اصلاح سیستم دریچه در صورت لزوم برای ایجاد و حفظ فشار هوای مناسب.
  • حفظ تنظیمات مناسب جریان هوا از طریق برنامه تعمیر و نگهداری AC برنامه ریزی شده منظم.

سخن پایانی

سرعت هوا یکی از عوامل کلیدی است که کارایی تهویه مطبوع را تعیین می‌کند. در هر سیستم AC مرکزی، هدف توزیع هوای مطبوع با سرعتی است که خنک‌سازی را به حداکثر رسانده و در عین حال مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره، با تهویه سان در ارتباط باشید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی