اینترنت

به دنبال پیشرفت پروژه فیبرنوری در سراسر کشور، بسیاری از کاربران گلایه کرده‌اند که پیمانکاران نصاب فیبرنوری، ابراز می‌کنند که به دلیل قدیمی بودن کانال‌های داخل ساختمان‌ها امکان استفاده از آنها وجود ندارد و لذا باید از روی نمای ساختمان کابل کشی انجام شود، در نهایت کاربران متصل به شبکه فیبرنوری هم اعلام کرده‌اند که وعده دسترسی به سرعت‌های چند صد مگابیتی بر روی این شبکه تحقق پیدا نکرده است ولذا همچنان از سرعت قابل قبول برخوردار نیستند که به گفته عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تا زمانی که پهنای باند اصلاح نشود، سرعت و کیفیت اینترنت حتی بر روی فیبرنوری هم مطلوب نخواهد بود.

به گزارش ایران پژواک به نقل از سیتنا، با تایید مشکل دسترسی کاربران به اینترنت ثابت با کیفیت مطلوب در دولت سیزدهم، نقشه راه برای اجرای ابرپروژه فیبرنوری کلید خورد و با راهبری وزارت ارتباطات، اجرای این پروژه به اپراتورهای ارتباطات ثابت سپرده شد تا نسبت به فیبرکشی در نقاط مختلف کشور اقدام کنند و نهایتا با دسترسی کاربران نهایی به این شبکه، مشکل سرعت و کیفیت اینترنت ثابت رفع شود.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای پایانی بهمن ماه سال 1400عنوان کرد: «پروژه ملی فیبرنوری نسخه‌ای شفابخش برای افزایش سرعت اینترنت و جبران عقب‌ماندگی‌هایی اینترنت ثابت است و برای این کار بزرگ، غیر از بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی همچون وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو و شهرداری‌ها و استانداری‌ها، همه اعضای خانواده بزرگ ارتباطات کشور نیز، از شرکت مخابرات ایران گرفته تا فراهم کنندگان ارتباطات ثابت (FCP ها) و اپراتورهای تلفن همراه، پای کار آمده اند و با اجرای تدریجی این پروژه، مردم عزیز ما سرعت‌های چند ده و بلکه صدمگابیت بر ثانیه را تجربه خواهند کرد و طعم شیرین استفاده از انواع خدمات را بر بستر این شبکه پرسرعت خواهند چشید».

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری 27 تیرماه سال جاری و در آیین معرفی برگزیدگان نهمین دوره جشنواره ملی فاوا، گفته بود: «تاکنون ۳.۵ میلیون خانوار تحت پوشش پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار گرفته اند. هشت اپراتور با سرعت در حال فعالیت در این پروژه هستند و تا پایان این دولت، مردم از سرعت های چند صد مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند».

به گزارش سیتنا، طی این مدت روند پیشرفت پروژه ملی فیبرنوری سیر صعودی داشته و آمار تحت پوشش قرار گرفتن مناطق مختلف کشور نشان از پیشرفت این ابرپروژه ملی دارد. در مقابل توسعه این پروژه موانعی از جمله عدم همکاری برخی شهرداری‌ها هم وجود دارد که با مذاکرات کلان در سطح دولت به حداقل ممکن کاهش یافته است.

نکته دیگر موضوع نصب و راه اندازی فیبرنوری در ساختمان‌ منازل و کسب‌وکارهاست. پیمانکاران نصب فیبرنوری در ساختمان‌ها در مواردی بعد از بررسی شبکه کابل تلفن داخل ساختمان‌های بعضا قدیمی، ابراز می‌کنند که امکان استفاده از کانال‌های داخلی ساختمان برای نصب فیبرنوری وجود ندارد و لذا باید از روی نمای ساختمان کابل کشی انجام شود که این اقدام، وجهه خوبی در سطح شهر ندارد و در برخی موارد از داخل تاسیسات ساختمان باید کابل کشی شود که به دلیل قدیمی بودن برخی ساختمان ها، این امکان با ریسک بالایی صورت می‌پذیرد.

در نهایت با وجود تمامی این مشکلات، برخی از کاربرانی هم که به شبکه فیبرنوری متصل شده اند از کیفیت و سرعت این شبکه ابراز نارضایتی کردند و امکان دریافت سرعت‌های بالای وعده داده شده را نداشتند.

در همین راستا، خبرنگار سیتنا با مهندس احسان مهرآرا، عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به گفت‌وگو نشسته است و وی پیرامون راه حل‌های تسهیل نصب فیبرنوری، راهکارهایی را تشریح کرده است.

مهرآرا، می گوید: در نظر بگیریم که در مواردی همچون میراث فرهنگی که مورد حساسی است، اگر بخواهیم نصب فیبرنوری را انجام دهیم، دیگر بحث نمای ساختمان در نظر نیست؛ چراکه ممکن است نمای ساختمان قدیمی آسیب ببینید.

وی ادامه داد: در مورد پروژه فیبرنوری که تا درب ساختمان می آید و در قسمتی دیگر به کابل تبدیل می‌شود، بهترین کار این است که همچون اتاقک سروری، بخشی در تاسیسات در نظر گرفته شود و تبدیلات در آن قسمت یا بخش هایی همچون حوضچه ها صورت گیرد و اتصالات انجام شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، اظهار کرد: در حال بررسی طرحی هستیم که تا دو ماه دیگر ابلاغ می شود؛ تمام شرکت ها یا ساختمان‌های مسکونی از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان تکلیف می‌شوند که برای اجرا و نظارت بر پروژه فیبرنوری از کارشناسان مشاورین و کارشناسان نظام صنفی و شرکت های مجری مورد تایید سازمان نصر استفاده کنند که استانداردهای لازم برای این کار را دارند و در همین راستا ناظرهای ما نظارت می کنند و گزارش نظارت را برای ما می آورند و بر این اساس قبل از آنکه مورد تایید نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد، ما تایید را داده ایم.

وی، خاطرنشان کرد: در این شرایط هم کارفرما با خیال راحت کار را انجام می‌دهد و هم پیمانکار می‌داند چه کاری انجام می‌دهد و ما زبان مشترک پیمانکار و کارفرما می‌شویم تا کار راحت تر انجام شود.

مهرارا به سیتنا افزود: متقاضیان می توانند تا زمانی که این طرح ابلاغ شود، از آن اتاقک ها استفاده کنند تا به فیبرنوری دسترسی داشته باشند، از طرفی دیگر این اتصالات به صورت LAN است که یا با سیم است یا بی سیم. متقاضیان برای تاییدیه می‌توانید درخواست کارشناس دهند تا از طریق مرجع رسمی تاییدیه گرفته شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، پیرامون گزارش مشکل کیفیت و سرعت اینترنت فیبرنوری از طرف کاربران به سیتنا، گفت: ما در رسانه‌ی انتقال می گوییم کابل، سیم و تجهیزات داریم، بنابراین بر روی فیبر سرعت بالایی داریم اگر پهنای باند خوبی داشته باشیم، جایی که سرعت خوبی نداریم، مشکل تبدیل داریم.

وی، ادامه داد: پهنای باند بسته شده است و آن میزانی که باز است صرف آن می شود که اتصالات را بررسی کنیم و حجم زیادی از پهنای باند و ترافیک در این شرایط صرف می شود، بنابراین تا زمانی که پهنای باند درست نشود، سرعت و کیفیت مناسبی نخواهیم داشت.

مهرآرا اظهار کرد: بخشی از سوالات ما این است که تجهیزات ما سرعت بالا را پشتیبانی می کنند یا خیر و وقتی بحث فیبر در میان است، یعنی سرعت خوبی داریم، اما وقتی می پرسیم تمام پهنای باند در اختیار ماست یا خیر، جواب خیر است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی