۴۰۵ توربو ۱۶

یکی از مشهورترین ماشین‌های تاریخ مسابقات رالی، یک پژو ۴۰۵ خاص به رانندگی آری واتانن فنلادی بود.

به گزارش ایران‌پژواک، در ایران پژو ۴۰۵ ماشینی معمولی و تا حد زیادی تکراری است اما این ماشین یکی از موفق‌ترین ماشین‌های تاریخ اتومبیل‌سازی است که همواره در فهرست ماشین‌های کمپانی پژو جایگاه ویژه‌ای دارد.

ماشینی که در سال ۱۹۸۸ عنوان بهترین ماشین اروپایی سال را از آن خود کرد و البته نسخه‌ای خاص از آن با رانندگی آی واتانن فنلادی به یکی از مشهورترین خودروهای رالی پاریس داکار و البته رقابت پایکس‌پیک در آمریکا تبدیل شد.

پژو ۴۰۵ توربو ۱۶ یک ماشین کوپه بود که بر اساس پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۵ توربو ۱۶ بود که در سال ۱۹۸۸ برای مسابقات رالی طراحی و ساخته شد. این ماشین چهار چرخ متحرک با رانندگی آری واتانن برنده رالی پاریس داکار در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ بود.

مشهورترین پژو ۴۰۵ تاریخ با قدرت و ظاهری باورنکردنی

این ماشین رکورد صعود از تپه رقابت پایکس پیک سال ۱۹۸۸ را نیز با زمان ۱۰ دقیقه و ۴۷ ثانیه به نام خود ثبت کرد و صحنه‌های استثنایی رانندگی واتانن با این پژوی خاص برای ساخت فیلم کوتاه «رقص صعود» مورد استفاده قرار گرفت.

پژوی خاص واتانن نخستین ماشین چهار چرخ متحرکی بود که در رقابت‌های رالی دیده می‌شد. این خودرو با موتور ۶۰۰ اسب بخاری و وزن ۹۰۰ کیلوگرم که ناشی از نسخه کربن کولار بدنه ۴۰۵ بر روی یک شاسی کاملاً جدید که از فولاد ورق و فولاد لوله‌ای بود، نسبت قدرت به وزن بسیار مناسبی داشت.

با این مشخصات پژو ۴۰۵ توربو ۱۶ در کمتر از ۱۰ ثانیه از سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی