هواپیما

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو تیم صنعت هوافضای ایالات متحده قراردادهایی با ناسا برای مطالعه فناوری طراحی هواپیماهای پرسرعت با قابلیت سرعت 2 ماخ پلاس، تحت برنامه «وسایل نقلیه هوایی پیشرفته آژانس تحقیقاتی» دریافت کردند.

به گزارش ایران‌پژواک، این تیم‌ها به رهبری بوئینگ و نورثروپ گرامن، مسئول توسعه نقشه‌های راه فناوری هستند که عناصر کلیدی از جمله بدنه هواپیما، نیرو، نیروی محرکه، مدیریت حرارتی و مواد کامپوزیتی را پوشش می‌دهند که می‌توانند با سرعت بالا کار کنند.

ناسا قصد دارد از نتایج مطالعات، از جمله طرحهای مفهومی، برای تدوین یک استراتژی با سرعت بالا استفاده کند که به شکاف بالقوه بازار در حال ظهور بین هواپیماهای مافوق صوت تجاری و چند منظوره مافوق صوت بپردازد. Low Boom Flight پروژه‌ای بود که ناسا در آن قصد داشت راکتی به نام X-59 را طراحی و تولید کند. این سازمان می‌خواست با X-59 نشان بدهد که بدون ایجاد صدای مهیب، می‌توان سریع‌تر از صوت حرکت کرد.

تلاش فعلی فناوری فراصوت ناسا بر محدوده کروز 1.4 تا 1.9 ماخ و راکت Low Boom Flight X-59 متمرکز شده است، در حالی که برنامه فناوری فراصوت آژانس در حال ارزیابی این فناوری برای هواپیما با حداکثر سرعت 5 ماخ و شرایط کروز در 8 تا 9 ماخ است.

تیم بوئینگ شامل توسعه دهنده هواپیماهای مافوق صوت Exosonic، GE Aerospace، Georgia Tech Aerospace Designs Laboratory و Rolls-Royce North America است. تیم نورثروپ گرامن شامل تحقیقات و مشاوره Blue Ridge، توسعه دهنده هواپیمای مافوق صوت Boom Supersonic و Rolls-Royce در آمریکای شمالی است.

این برنامه به دنبال مطالعات بازار با سرعت بالا توسط Deloitte/SpaceWorks و SAIC/Bryce Space and Technology راه اندازی شد که تقاضا برای هواپیماهایی با سرعت 2-4 ماخ را پوشش می داد که در بردهای 4000-4500 نانومتر پرواز می کنند. مطالعه به رهبری SAIC بر روی مفهومی 3 ماخ متمرکز بود که می‌توانست تا 50 مسافر را در 300 مسیر حمل کند، در حالی که مطالعه Deloitte یک طرح 2-4 ماخ با اندازه 20-50 مسافر را پوشش می‌داد که می‌توانست تنها در 90 مسیر کار کند.

این‌ها هواپیماهای جدید خطوط هوایی آمریکا هستند

این مطالعات نشان داد که بسیاری از موانع کلیدی، برای پروازهای تجاری با سرعت فراصوت و مشابه آن هستند، اما تفاوت های قابل توجه، ناشی از تغییرات در عدد ماخ و شرایط پرواز است. فشار برای مطالعات مفهومی در مورد این هواپیما در محدوده 2 تا 5 ماخ ناشی از بازخورد صنعت از یک کارگاه هواپیماهای تجاری پرسرعت ناسا است که در ژوئن 2022 برگزار شد. با شروع کار نورثروپ در فوریه و بوئینگ در ماه ژوئن قراردادهای این مطالعات در دسامبر 2022 بی سر و صدا منعقد شدند.

آژانس می‌گوید: «پس از تکمیل مرحله تعامل با صنعت، ناسا و شرکای صنعتی و دانشگاهی آن تصمیم خواهند گرفت که آیا تحقیقات را با سرمایه‌گذاری خود ادامه دهند یا خیر».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی