• ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
  • کد خبر: 35173
اضطراب

اضطراب رابطه پیچیده ای با وزن دارد و می تواند عامل افزایش وزن (به دلیل خوردن احساسی به عنوان مکانیزم مقابله) یا در برخی موارد کاهش وزن باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، کاهش وزن ناشی از اضطراب معمولاً بی خطر است، اما لزوماً به عنوان شکل سالم کاهش وزن در نظر گرفته نمی شود. دانستن دلایل کاهش وزن بسیار مهم است تا بتوانید عادات و تغییرات سبک زندگی خود را زیر نظر داشته باشید و ببینید آیا نیاز به تغییر رفتارها یا رژیم غذایی خود دارید یا خیر.

کاهش اضطراب ممکن است باعث کاهش یا بازگشت وزن شود، اما برای داشتن زندگی سالم‌تر بسیار هائز اهمیت است.

به خوبی شناخته شده است که سلامت افراد، از جمله وزن آنها، می تواند به اضطراب منجر شود یا آن را تشدید کند. در واقع، عدم تحرک یکی از رایج ترین اشتباهات کسانی است که با علائم اضطراب زندگی می کنند.

ورزش تنش عضلانی را کاهش می دهد، انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند که خلق و خو را تقویت می کند، هورمون استرس را می سوزاند و به عملکرد صحیح بدن شما کمک می کند؛ همه این موارد برای حفظ سطح پایین اضطراب یا اجتناب از اضطراب به طور کلی مهم هستند.

کسانی که ورزش نمی کنند بیشتر اضطراب را احساس می کنند و آمار نشان داده است که بسیاری از مبتلایان به اضطراب مشکلات مدیریت وزن نیز دارند.

کاهش وزن لزوماً یک «علامت اضطراب» نیست، اما به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از افراد با اضطراب وزن کم می کنند.

کاهش وزن ایمن

کاهش وزن به طور کلی به عنوان یک چیز خوب در نظر گرفته می شود، اما مهم است که وزن خود را با خیال راحت کاهش دهید. اگر بدون رژیم غذایی یا ورزش سالم وزن کم می کنید، بدن خود را تحت فشار زیادی قرار می دهید.

کاهش وزن غیرقابل توضیح ممکن است علاوه بر داشتن اضطراب، نشان دهنده مشکل سلامت دیگری باشد.

چرا وقتی اضطراب دارید، وزن کم می کنید؟

استرس و اضطراب معمولاً با افزایش وزن مرتبط هستند؛ چرا که در مواقع اضطراب، بدن مقادیر زیادی کورتیزول ترشح می‌کند (هورمونی است که باهث افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکمی می شود.) اضطراب همچنین باعث بی تحرکی بیشتر می شود زیرا افراد درگیر بسیاری از فعالیت ها نمی شوند که می تواند افزایش وزن را در پی داشته باشد.

با این حال، به دلایل مختلف، کاهش وزن نیز مشکلی است که ممکن است همراه با اضطراب رخ دهد. عوامل متعددی وجود دارد که باعث این کاهش وزن می شود:

کمبود غذا

محتمل ترین دلیل کاهش وزن افراد مضطرب بی علاقگی به غذا است. این در افراد مبتلا به افسردگی نیز بسیار رایج است اما در اضطراب نیز مشاهده شده است.

وقتی اضطراب شدید دارید شروع به از دست دادن اشتهای خود می کنید. شما احساس می کنید که انگار واقعا گرسنه نیستید و خیلی کمتر از آنچه نیاز دارید غذا می خورید. شما حتی ممکن است متوجه نشوید که چقدر کم غذا می خورید، اما در اصل، به خود گرسنگی می دهید و این می تواند باعث کاهش وزن بسیار سریع شود.

متأسفانه، این سبک زندگی ماهیچه ها را نیز از بین می برد و متابولیسم شما را کند می کند، به طوری که اگر دوباره شروع به غذا خوردن کنید، احتمال افزایش وزن سریع تر وجود دارد. حتی اگر احساس نمی کنید اشتها دارید، مهم است که سعی کنید عادات غذایی سالم را حفظ کنید.

حرکات عصبی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است با اضطراب وزن کم کنید این است که بسیاری از کسانی که از اضطراب رنج می برند دائماً در حال حرکت هستند و برخی افراد حتی دچار تیک عصبی و لرزش پا می شوند.

برخی دیگر احساس می کنند که باید بلند شوند و راه بروند، بنابراین بیشتر در خانه یا محل کار خود قدم می زنند. در حالی که برخی از افراد به طور کامل با اضطراب خاموش می شوند، برخی دیگر ناخواسته بیشتر حرکت می کنند و این می تواند کالری را بیش از پیش بسوزاند.

افزایش سرعت متابولیسم بدن

در حالی که اضطراب طولانی مدت منجر به افزایش وزن می شود، علائم اولیه اضطراب و پاسخ جنگ یا فرار در واقع متابولیسم شما را حداقل به طور موقت افزایش می دهد. برخی از افراد ممکن است کالری سوزی بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کنند.

تغییرات سبک زندگی

در موارد نادر، ممکن است تغییر سبک زندگی در نتیجه اضطراب به سادگی به کاهش وزنمنجر شود؛ به عنوان مثال، کسانی که حملات پانیک دارند، در نتیجه شرایط خود کمتر بیرون می روند و کمتر غذا می خورند و این ممکن است به معنای دریافت کالری کمتر باشد.

افرادی که قبلاً به طور منظم ورزش می کردند ممکن است به سادگی توده عضلانی خود را از دست بدهند. بنابراین، نحوه سازگاری افراد با اضطراب نیز ممکن است یکی از عوامل موثر باشد.

این مهم است که به یاد داشته باشید که خود اضطراب باعث می شود نگران چیزهایی باشید که لزوما نباید نگران آنها باشید. کاهش وزن نیز ممکن است به صورت طبیعی اتفاق بیفتد اما اگر به کاهش وزن مشکوک نبودید، این می تواند نگرانی های سلامتی قابل توجهی ایجاد کند.

شرایط تیروئید و کاهش وزن

لازم به ذکر است که یکی از معدود علل اضطراب که صرفا جسمی است، ایجاد پرکاری تیروئید است. با هورمون تیروئید بیش از حد، متابولیسم شما خیلی سریع تر از حالت نرمال می شود که می تواند باعث کاهش وزن سریع نیز بشود.

فراموش نکنید که پرکاری تیروئید نیز ممکن است یکی از دلایل اصلی اضطراب باشد.

اگرچه اضطراب اغلب علت کاهش وزن غیرقابل توضیح در افرادی است که با اضطراب زندگی می کنند، هنوز هم ایده خوبی است که با پزشک مشورت کنید. تست های ساده زیادی برای رد پرکاری تیروئید وجود دارد.

آیا درمانی وجود دارد؟

درمان کاهش وزن لزوماً به خود اضطراب مرتبط نیست. شما فقط باید مطمئن شوید که غذا می خورید، با یک پزشک صحبت کنید تا علائم دیگر را نیز بررسی کنید و برای اطمینان از اینکه سلامتی خود را ارتقا می دهید، به ورزش ادامه دهید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی