دلار

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه انضباط بانک‌ها، کنترل رشد نقدینگی و تلاش برای ناترازی شبکه بانکی موجب برقراری ثبات و آرامش در بازارهای ارز، طلا،‌ مسکن و خودرو شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، وحید شقاقی شهری درباره وضعیت بازار ارز در هفته‌های اخیر و شرایط تا پایان سال، اظهار کرد: امسال آرامش بر بازار ارز حاکم است، البته این تنها مختص بازار ارز نیست و در سایر بازارهای دارایی نیز ثبات و آرامش برقرار بود.

وی با اشاره به وضعیت نرخ تورم در کشور افزود: تورم نقطه به نقطه روند کاهنده دارد و مطابق محاسبات در سه سناریوی خوشبینانه، میانه و بدبینانه تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۲ به ترتیب برابر ۲۷، ۳۰ و ۳۵ درصد خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در کنار کاهش تورم نقطه به نقطه، انتظارات تورمی با سیاست‌های اقتصادی دولت نیز فروکش کرده است و در نتیجه این شرایط آرامش بر بازار طلا، مسکن،‌ خودرو و سرمایه حاکم و هیجانات از بین رفته است.

شقاقی شهری بیان کرد: چند ماهی است که نرخ دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان نوسان دارد در بازار آزاد نیز دلار با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم ثبات نرخ دلار در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد و حتی کاهش خواهد شد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌کنم بانک مرکزی سال آینده هوشمندانه عمل کند» و سیاست‌های خود در حوزه انضباط بانک‌ها، کنترل رشد نقدینگی، منضبط کردن بانک‌ها و تلاش برای کاهش ناترازی بانک‌ها را ادامه دهد، زیرا بانک مرکزی مدیریت سختگیرانه نظام بانکی را شروع کرده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: در حوزه ارز نیز با توجه به منابع ارزی آزاد شده و اقدامات بانک مرکزی در حوزه مصرف منابع ارزی و در کنار کاهش انتظارات تورمی، آرامش بر بازار ارز حاکم شده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: نگرانی ما این است که با توجه به درپیش بودن انتخابات آمریکا در تابستان سال آینده و سناریوی احتمال پیروزی جمهوری خواهان انتظارات تورمی دوباره در کشور بازگردد؛ بنابراین باید بر اساس رخدادهای بین المللی و با درنظر گرفتن شرایط تحریمی آمادگی داشته باشیم تا این روند کاهنده تورم نقطه به نقطه ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی