انرژی در اروپا

قیمت انرژی از جمله برق و گاز طبیعی که قبل از مالیات پس از جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت، اکنون در حال کاهش است و این روند کاهشی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسید.

به گزارش ایران‌پژواک، قیمت انرژی از جمله هزینه‌های برق و گاز که پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش شدیدی را تجربه کرد، پس از رسیدن به اوج خود در نیمه اول سال ۲۰۲۳، اکنون در اروپا ثابت مانده است.

در حالی که قیمت‌های قبل از دوره مالیات‌ستانی در حال کاهش است، برخی از کشورها اقدامات حمایتی را که به خانوارها ارائه می‌کردند متوقف کرده‌اند و در نتیجه قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر رفته است.

به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا اکنون که تا حد زیادی جایگزین انرژی روسیه را پیدا کرده است، برای زمستان امسال آمادگی بیشتری دارد، اما بین قیمت برق و گاز طبیعی در میان کشورهای مختلف، چه در داخل و چه در خارج از بلوک، تفاوت وجود دارد.

کدام کشورها بالاترین و کمترین قیمت انرژی را در اروپا دارند و قیمت برق و گاز طبیعی از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ چقدر افزایش یافته است؟

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، متوسط قیمت برق خانگی شامل کلیه مالیات‌ها در اتحادیه اروپا از ۲۵.۳ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۲۸.۹ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

تغییرات قیمت انرژی در اروپا ۲۰۲۳/ کدام کشورها بالاترین و کمترین قیمت را دارند؟

میانگین قیمت گاز طبیعی نیز از ۸.۶ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۱۱.۹ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در مدت مشابه افزایش یافت. این بالاترین قیمت‌های ثبت شده توسط یورواستات، دفتر آمار رسمی اتحادیه اروپاست.

با نگاهی به درصد تغییرات سال به سال، قیمت برق در اتحادیه اروپا ۱۴.۵ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و قیمت گاز هم ۳۷.۹ درصد افزایش یافت. این ارقام کمتر از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ است که در درصد تغییرات سال به سال به اوج خود رسیده است.

به گفته یورواستات، این ارقام حاکی از آن است که قیمت برق و گاز در اتحادیه اروپا در حال تثبیت است، اگرچه قیمت‌های نهایی مصرف‌کننده با مالیات کمی بالاتر از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ است. قیمت‌های قبل از مالیات بر برق و گاز طبیعی در حال کاهش است، اما کشورها تا حدودی اقدامات حمایتی خود از قیمت انرژی را کنار می‌گذارند و این افزایش را توضیح می‌دهند.

تغییرات قیمت انرژی در اروپا ۲۰۲۳/ کدام کشورها بالاترین و کمترین قیمت را دارند؟

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، قیمت برق شامل مالیات برای مصرف‌کنندگان خانگی در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) از ۱۱.۴ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در بلغارستان تا ۴۷.۵ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در هلند متغیر بود.

پس از هلند، بلژیک (۴۳.۵ یورو)، رومانی (۴۲ یورو) و آلمان (۴۱.۳ یورو) قرار دارند.

کشورهای اتحادیه اروپا ارزان‌ترین برق را داشتند

با احتساب کشورهای نامزد اتحادیه اروپا، ترکیه ارزان‌ترین قیمت برق را با ۸.۴ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت ثبت کرد. ۶ کشور انتهایی همگی نامزدهای اتحادیه اروپا بودند و قیمت‌ها بین آنها کمی نوسان داشت.

میانگین قیمت گاز خانگی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مجارستان (۳.۴ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت)، کرواسی (۴.۱ یورو) و اسلواکی (۵.۷ یورو) کمترین و در هلند (۲۴.۸ یورو)، سوئد (۲۱.۹ یورو) و دانمارک (۱۶.۶ یورو) بالاترین میزان بوده است.

میانگین قیمت انرژی در اتحادیه اروپا ۱۱.۹ یورو بود. قیمت گاز در هشت کشور عضو اتحادیه اروپا بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود که نشان می‌دهد خانوارهای این کشورها به میزان قابل توجهی هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند.

تغییرات قیمت انرژی در اروپا ۲۰۲۳/ کدام کشورها بالاترین و کمترین قیمت را دارند؟

با احتساب کشورهای نامزد اتحادیه اروپا، قیمت گاز در ترکیه (۲.۵ یورو) کمترین مقدار بود. برخلاف قیمت برق، نامزدها ارزان‌ترین قیمت گاز را نداشتند، همانطور که در مقدونیه شمالی (۱۰.۴ یورو) و بوسنی و هرزگوین (۵.۹ یورو) نشان داده شده است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، هلند گران‌ترین قیمت انرژی از جمله برق و گاز در اتحادیه اروپا را داشت.

بر اساس داده‌های یورواستات، قیمت برق خانگی در ۲۲ کشور اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و قیمت گاز در ۲۰ کشور از ۲۴ عضو اتحادیه اروپا افزایش یافت.

واردات انرژی اتحادیه اروپا از روسیه کاهش یافت

یورواستات تغییر چشمگیری در میزان انرژی وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه از زمان آغاز جنگ خود علیه اوکراین ثبت کرده است. رشد عظیم قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین گاز نروژ و ایالات متحده به جبران کاهش چشمگیر قیمت انرژی روسیه کمک کرده است.

چشمگیرترین تغییر را می‌توان در گاز طبیعی مشاهده کرد.

تغییرات قیمت انرژی در اروپا ۲۰۲۳/ کدام کشورها بالاترین و کمترین قیمت را دارند؟

واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا از روسیه تقریباً ۵۰ درصد از کل واردات قبل از جنگ را تشکیل می‌داد. این میزان در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در اکتبر به ۱۲ درصد رسید.

باید دید که آیا آغاز جنگ اخیر حماس و اسرائیل تأثیری مشابه و پایدار بر عرضه و قیمت انرژی اروپا خواهد داشت یا خیر.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی