• ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
  • کد خبر: 36841
سد دوستی

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور گفت: مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.

به گزارش ایران‌پژواک،

علی پوراحمد امروز ۱۸ دی‌ماه، در جریان بازدید از طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تهاتر نفت جهت همکاری با پیمانکاران و تامین بخشی از اعتبارات طرح‌ها از این محل امکان‌پذیر است، اظهار کرد: در سال گذشته تهاتر نفت برای طرح‌هایی که قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار آن‌ها بود وجود داشت اما این موضوع در سال جاری در قانون بودجه پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب مشهد بوده و یکی از طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار مشهد طرح انتقال آب از هزار مسجد به این شهر است. در این خصوص طرح‌های دیگری از جمله حفر چاه در اطراف مشهد و تامین آب شرب با تهاتر پساب از محل آب کشاورزی نیز از دیگر طرح‌های با اهمیت است که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور ادامه داد: همچنین سد شوریجه یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار بوده که کل اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری تامین شده است. به طرح سد شوریجه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و برنامه داریم تا خردادماه سال آینده این سد آبگیری شود؛ با اجرای این طرح حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای مشهد تامین خواهد شد.

پوراحمد تصریح کرد: همچنین مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تمام پتانسیل‌های وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط به کار گرفته شده تا مانند تابستان سال جاری که قطعی آب نداشتیم، در سال آینده نیز قطعی نداشته باشیم.

در ادامه علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد اظهار کرد: با پیگیری‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حوزه تامین آب شرب، انتقال آب از هزار مسجد به مشهد یکی از طرح‌هایی است که از دهه ۹۰ مطرح شده اما توجهی به آن نشد. در دولت سیزدهم توجه خاصی به مسائل آب شرب مشهد و تامین آن برای افق‌های آتی وجود دارد.

وی افزود: ما در منطقه هزار مسجد آب مشترکی با ترکمنستان داریم که بر اساس پروتکل‌ها عمل خواهد شد و مازاد سهم جمهوری اسلامی پس از تامین نیاز خود منطقه در زمینه آب شرب و کشاورزی به تصفیه‌خانه مشهد انتقال پیدا خواهد کرد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: این خط انتقال حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده و چهار ایستگاه پمپاژ در این مسیر وجود دارد. این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم مشهد بوده و از نظر منابع مالی باید توجه خاصی به آن شود.

الماسوندی ادامه داد: خوشبختانه این طرح جزء مصوبات دولت قرار گرفته و ماده ۲۳ آن اخذ شده است. مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و پدافند غیرعامل این طرح تایید شده و آبی مطمئن و سطحی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بخشی از نیازهای موجود و آتی را توسط این طرح تامین کنیم. همچنین طرح‌های تکمیلی آب منطقه‌ای و آبفا از جمله سد شوریجه در دستور کار قرار گرفته و وزارت نیرو این طرح‌ها را به جد دنبال می‌کند. با عملی شدن این طرح‌ها مشکلات تامین شرب و دغدغه موجود مرتفع خواهد شد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد حدود ۵ تا ۶ همت بوده و در صورت تامین این منابع می‌توان این طرح را ۲ ساله به اتمام رساند.

الماسوندی در پاسخ به این سوال که در صورت تامین نشدن نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، چه اقداماتی انجام خواهد شد، بیان کرد: اقدامات فعلی باید حدود ۱۰ سال گذشته انجام می‌شد، اما دولت سیزدهم تمام تلاش و منابع خود را پای کار گذاشته تا عقب‌افتادگی‌هایی که بعضا مربوط به دو دهه گذشته است، جبران کند.

وی اضافه کرد: در مرحله اول اجرای طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، حجم آب ورودی به مشهد ۳۰ میلیون متر مکعب برای مصرف شرب خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی