حاجی دلیگانی

برخی نمایندگان مجلس، پیگیر ارائه یک طرح دو فوریتی هستند تا مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی را به حالت مسکوت، تغییر وضعیت دهند

به گزارش ایران‌پژواک، تصویب افزایش سن بازنشستگی، بازتاب های زیادر نزد افکارعمومی داشته که اکثر آنها انتقادی است. من مخالف این روش افزایش سن بازنشستگی بودم و به این مصوبه، رای ندادم و این موضوع در سایتی که برای شفاف‌سازی آرای نمایندگان راه اندازی شده، مشخص است. اگر بناست سن بازنشستگی افزایش یابد می‌ایست شامل کسانی گردد که تازه می خواهند وارد بازار کار شوند و بیمه پرداخت کنند.

به عبارتی از فردای روزی که قانون نهایی می‌شود هر کسی که تازه وارد بازار کار شود و در فهرست بیمه‌پردازان قرار گیرد، باید مشمول افزایش سن بازنشستگی شود. چنین فردی، از همان زمان خواهد دانست که چند سال باید بیمه پرداخت کند و نهایتا در چه سنی بازنشسته خواهد شد.اما شاغلانی که قبلا وارد بازار کار شده اند و براساس قوانین حاکم آن زمان انتخاب شغل کرده اند و طبق قوانین موچود، بیمه پرداخت کرده اند، افزایش ناگهانی سن بازنشستگی به آنان تحمیل شود.

در مورد تاثیر این قانون بر بازار کار نیز باید یادآور شد متاسفانه جامعه ما به سمت پیرسالی می‌رود، بنابریان، شاید اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی، مشکل چندانی ایجاد نکند، بویژه آنکه در برخی شهرستان‌های تقریبا نیمه صنعتی یا صنعتی، بعضی واحدهای تولیدی و صنعتی با چالش کمبود نیروی کار مواجه هستند.

از سوی دیگر، این مصوبه به نفع صندوق های بازنشستگی است زیرا این صندوق ها، تعداد سال بیشتری را حق بیمه دریافتی خواهند کرد و البته تعداد سال کمتری هم پرداختی تحت عنووان مستمری و بازنشستگی خواهند داشت. البته نباید فراموش کرد، هر تحلیلی درباره پیامدهای افزایش سن بازنشستگی، در حد گمانه زنی است و برای قضاوت دقیق باید منتظر اجرای مصوبه و مشاهده تاثیرات ملموس آن در درازمدت باقی ماند.

البته، برخی نمایندگان مجلس، پیگیر ارائه یک طرح دو فوریتی هستند تا مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی را به حالت مسکوت، تغییر وضعیت دهند اما اینکه آیا چنین طرحی رای بیاورد یا خیر و نمایندگان رای و همراهی لازم با چنین طرح دو فوریتی را داشته باشند یا نه؟ هنوز مشخص نیست و طی هفته های آینده، فرجام تلاش حامیان این طرح مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی