شورای امنیت

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه که بندهای آن به‌صورت یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بود از سوی روسیه و چین، وتو شد.

به گزارش ایران‌پژواک از وبگاه الجزیره، نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه را وتو کرد.

«واسیلی نبنزیا» در سخنرانی خود پیش از رأی‌گیری گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درها را به‌روی آتش‌بس می‌بندد، دستان اسرائیل را باز می‌گذارد و باعث کوچ اجباری مردم غزه می‌شود.دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهاد آمریکا خواستار آتش‌بس در غزه نمی‌شود.

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: «غزه پس از ۶ ماه ویران شده و نماینده آمریکایی اکنون به ضرورت آتش‌بس پی برده است. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مورد غزه خواستار آتش‌بس نیست. مذاکراتی که آمریکایی‌ها در مورد غزه در آن شرکت کردند، تنها هدفش به تعویق انداختن امور بود. در صورت تصویب این قطعنامه، بحث درباره وضعیت غزه بسته می‌شود و دست اسرائیل در آنجا باز می‌شود. اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کرده‌اند.»

مخالفت چین و روسیه و استفاده از حق وتو، موجب شد تا قطعنامه مدنظر آمریکا به رای گذاشته نشود. یازده عضو شورای امنیت سازمان ملل رای موافق، سه عضو رای مخالف و یک عضو رای ممتنع دادند.

این پیش‌نویس مورد نظر آمریکایی‌ها، «ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار را تعیین می‌کند» اما از مطالبه آن کوتاهی می‌کند.هیات روسیه در سازمان ملل امروز در جلسه شورای امنیت گفت: «روسیه از این پیش‌نویس به دلیل عدم درخواست آشکار برای آتش‌بس در غزه انتقاد کرد. این سند حاوی تمام تحریفات گذشته و محکومیت‌های یک‌طرفه غیر قابل قبول است که نشان‌دهنده فریبکاری آمریکایی است.»

آمریکا پیش از این سه مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند، وتو کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی