• ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
  • کد خبر: 6986
وریا غفوری

باشگاه استقلال از حضور بازیکنانش در جام جهانی کاسبی قابل توجهی داشت اما در جام ملت های آسیا داستان فرق می‌کند. نه درخششی هست و نه اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا مانند فیفا بذل و بخشش می‌کند.

به گزارش ایران پژواک، با دشوارترشدن بازی های پیش روی تیم ملی درجام ملت های آسیا، احتمالا وریا غفوری دیگرشانسی برای بازی درترکیب اصلی تیم ملی نخواهد داشت. وریا به رغم آنکه 2 بازی 90دقیقه ای برای تیم ملی انجام داده و مقابل ویتنام و عراق درترکیب اصلی تیم ملی بوده اما به نظرمی‌رسد دربازی هایی که ایران نیازبیشتری به تمرکزدرعملیات دفاعی دارد، چندان مورد استفاده قرارنگیرد وکارلوس کی‌روش درپست او به رامین رضاییان اعتماد کند. وریا طی 5بازی که تیم ملی درجام ملت های آسیا پشت سرگذاشته مجموعا 180 دقیقه به میدان رفته که این آمار درقیاس با پژمان منتظری که فقط 46دقیقه مقابل یمن به کارگرفته شده و یا روزبه چشمی که 115دقیقه برای تیم ملی بازی کرده بیشتراست. وریا اما ممکن است با ادامه بازی ها و به سبب آنکه تیم ملی مقابل ژاپنی و بعد ازآن درفینال بازی احتیاط آمیزتری را پیش خواهد گرفت، به لحاظ دقایق حضوردرترکیب تیم ملی ازروزبه چشمی جا بماند.

چشمی دربازی با چین 14دقیقه به جهت کنترل جریان بازی و انجام بازی فیزیکی و درگیرانه وممانعت با نفوذهای چینی ها به کارگرفته شد و بعید نیست که دربازی با ژاپن و بعد ازآن درفینال نیز با همین هدف گام به میدان بگذارد. چشمی در بازی با عمان هم 21 دقیقه درترکیب بود که حضور در آن دقایق نشان می‌دهد کی‌روش به جهت حفظ نتیجه حساب ویژه ای روی چشمی باز کرده است.

چشمی که بازی در پست دفاع میانی را هم در کارنامه کاری اش دارد، گزینه بسیار ایده الی است تا در تقابل حساس تیم ملی مقابل ژاپن وبعد از آن درفینال جام ملت با همین هدف راهی میدان شود و دقایق حضورش در ترکیب را افزایش دهد. در میان استقلالی های حاضر در جام ملت های آسیا اما تا به امروز طارق همام دقایق بیشتری برای تیم ملی کشورش به میدان رفته است. طارق مجموعا 181 دقیقه برای عراق بازی کرد؛ یک دقیقه بیشتر از وریا. او مقابل ایران، یمن و در بازی آخر مقابل قطر که منجربه مصدومیتش شد، درترکیب تیم ملی کشورش دیده شد. بعد ازحذف عراق ازجام ملت های آسیا او نیزشانسی برای افزایش دقایق حضوردرمیدان جام ملت های آسیا نخواهد داشت و درهمین عدد متوقف خواهد بود اما روزبه چشمی اقبال بالایی دارد تا رکورداردقایق حضوردرجام ملت های آسیا شود.

مجموع دقایقی که استقلالی ها را درجام ملت های آسیا دیده ایم، با احتساب بازی های طارق همام 522دقیقه بوده که عدچندان قابل توجهی نیست. اگربخواهیم به فعالیت استقلالی ها درتیم ملی مالی بنگریم، باید اعتراف کنیم که این جام ملت ها برای استقلال بهره اقتصادی نخواهد داشت وخیلی بعید است که استقلال ازاین جام بهره پولی ببرد. درجام جهانی2018روسیه حضورمجید حسینی درترکیب تیم ملی باعث شد این بازیکن جوان خواهان پیدا کند وبه لیگ ترکیه برود. انتقالی که برای استقلال سود آورشد و این باشگاه 600هزاردلار ازانتقال حسینی به ترابزون نفع برد. جدایی امید ابراهیمی هم به رغم آنکه به طورمستقیم برای باشگاه استقلال منفعت مالی به همراه نداشت اما لااقل این بازیکن را به نان ونوای بیشتری ازراه فوتبال رساند و باعث شد به عضویت باشگاه الاهلی قطرکه ازلحاظ مالی شرایط بسیارایده الی دارد ملحق شود. البته آن انتقال دست مسئولان باشگاه استقلال را هم بازگذاشت تا بخشی ازمطالبات این بازیکن را پرداخت نکند که اگربخواهیم به این انتقال هم درست بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که جدایی ابراهیمی برای استقلال سودآوربوده است.

جام جهانی 2018برای باشگاه استقلال ازجنبه های دیگرنیزمنفعت زا بود. درآن جام فیفا به باشگاه ها بابت حضوربازیکنان مبالغ قابل توجهی پرداخت کرد که استقلال به دلیل برخورداری از4بازیکن مبلغ درشتی ازفیفا دریافت کرد. حتی حضورامید نورافکن درتمرینات تیم ملی تا زمان کمی مانده به آغازجام جهانی دراردوی تیم ملی موجب ترانسفراین بازیکن به تیم شارلروای بلژیک هم شد تا باشگاه استقلال با وجود ازدست دادن بهترین هایش اما به منابع مالی قابل توجهی دست یابد.

به هرحال نگاه اقتصادی به جام ملت های 2019نشان می‌دهد که استقلال نمی‌تواند به دریافتی ازراه های گوناگون امیدوارباشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف فیفا دستمزدی برای حضوربازیکنان به باشگاه های شان نمی‌پردازد وازسویی حضوراستقلالی ها درترکیب تیم ملی ایران پررنگ نبوده و جایی برای درخشش و احتمالا جدایی آن ها وجود ندارد تا باشگاه استقلال به جهت دریافت رضاتنامه پولی را به جیب بزند.

طارق همام با ادامه بازی های درخشان می‌توانست درزمره بازیکنان سود آورقراربگیرد وبا جلب توجه تیم های متمول، استقلال را هم به سود برساند اما مصدومیت و حذف تومان تیم ملی عراق او را هم ازقرارگرفتن درقاب چشمان تیم های ثروتمند کشورهای حوزه خلیج فارس محروم کرد تا استقلال از یک کاسبی دیگر محروم شود. هرچند که این جدایی ها ازنگاه هواداری همواره تلخ است اما خوشحالی زیرپوستی مدیران را همواره به همراه داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی