اوپک

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده‌ است که دولت آمریکا طی اقدامی نامعمول، از عربستان و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک درخواست کرده‌ تولید نفت را سریعاً روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهند.

به گزارش ایران پژواک، بر اساس این گزارش، در پی افزایش قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین میزان طی سه سال گذشته و اعلام نارضایتی دونالد ترامپ از سیاست‌های اوپک در صفحه توییتر خود، مقامات آمریکایی طی درخواستی از برخی اعضای اوپک خواستار افزایش تولید نفت شده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد که علت دیگر این درخواست نامعمول، بازگشت تحریم‌های ایران است. در دوران تحریم‌ها (سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) صادرات نفت ایران روزانه بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافته بود.

این گزارش از قول منابعی که به‌خاطر محرمانه بودن موضوع نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، می‌افزاید درخواست آمریکا از اعضای اوپک در اجلاس آخر هفته گذشته کشورهای عربی عضو این سازمان در کویت مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

قیمت نفت برنت دریای شمال بعد از درخواست آمریکا با ۱٫۵ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۱۶ سنت رسید.

دونالد ترامپ اواسط ماه آوریل توییت کرده بود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت «به‌صورت مصنوعی قیمت‌ها را بالا نگه داشته‌اند و این موضوع قابل قبول نیست».

کاخ سفید درباره درخواست آمریکا حاضر به ارائه توضیح نشده‌ است، اما یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا به بلومبرگ گفته‌ است که «دسترسی مقرون به صرفه و مطمئن به منابع انرژی باعث افزایش رشد اقتصادی جهانی و امنیت آمریکا می‌شود. آمریکا از هرگونه اقدام برای افزایش دسترسی به منابع انرژی و تقویت سلامتی اقتصاد دنیا استقبال می‌کند».

قبلاً استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا طی ماه گذشته گفته بود که با تولیدکننده‌های مختلف نفت در بازارهای جهانی مذاکرات متنوعی انجام شده تا جلوی تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران گرفته شود.

بلومبرگ گزارش داده‌ است استیو منوچین مشخص نکرده که با کدام کشورها مذاکره شده‌ است، اما در میان اعضای اوپک عربستان، امارات و کویت توانایی افزایش تولید دارند. روسیه هم نیز که خارج از اوپک است از این ظرفیت برخوردار است.

امارات و عربستان ماه گذشته با خروج آمریکا از برجام، علناً اعلام کردند که آماده کمک به تثبیت بازار نفت هستند. اخیراً وزیر انرژی روسیه نیز بعد از دیدار با همتای عربستانی خود در سن پترزبورگ گفت که «ریاض و مسکو موضع یکسانی درباره کنترل بازارهای جهانی نفت دارند».

قرار است اعضای اوپک و متحدانش که تولید روزانه خود را برای تثبیت قیمت‌های نفت حدود ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش داده‌اند، ۱۶ روز دیگر در وین دیدار کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی