مسکن

سامانه‌ی ملی املاک و اسکان که چندی است به منظور ساماندهی و یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات حوزه‌ی مسکن راه‌اندازی شده است تا اطلاعات مالکان و ساکنان املاک مسکونی، اداری، تجاری به استناد کدملی و کدپستی مالکان در آن بارگذاری شود، به گفته‌ی وزیر راه و شهرسازی، سامانه به طور کامل بارگذاری شده و هم اکنون برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از سیتنا، وزارت راه و شهرسازی به منظور ساماندهی و یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات حوزه مسکن و استفاده از این اطلاعات به منظور ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی در حوزه مسکن از جمله مالیات بر خانه های خالی، حسب تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مکلف شد تا سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی کند. در همین راستا، مقرر شد تا این سامانه، اطلاعات کلیه مالکان و ساکنان املاک مسکونی، اداری، تجاری و هرگونه نقل و انتقالی را، چه به طور رسمی و چه به شکل عادی، ثبت و ضبط کند؛ به طوری که وضعیت لحظه‌ ای همه املاک مسکونی موجود در کشور، به لحاظ سکونت یا عدم سکونت ساکنان، قابل رصد و ردیابی باشد.

کارکردهای سامانه اسکان و املاک

- شناسایی خانه های خالی از سکنه و امکان مالیات گرفتن از کسانی که چندین خانه دارند و آنها را خالی نگه داشته و به بازار عرضه نمی‌کنند.
- ساماندهی بازار اجاره بها و اخذ مالیات از خانه های خالی برای سرریز شدن آنها به بازار اجاره است.
- کسب درآمد برای دولت و ترغیب صاحبان املاک خالی به عرضه یا اجاره آن در بازار مسکن
- جلوگیری از عرضه نکردن مسکن و احتکار آن در سطح کشور
- تعادل در اقتصاد بازار مسکن

هر کد ملی به یک محل استقرار و پلاک اختصاص می‌یابد

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شناسایی خانه‌های خالی برای تصمیم‌گیری‌های مجلس متوقف نماند و شناسایی‌ها در حال انجام است، اظهار کرد: طبق قانون و با استفاده از سامانه اسکان و املاک، محل اقامت تمام خانوار مشخص می‌شود و هر کد ملی به یک محل استقرار و پلاک اختصاص می‌یابد. با این ساز و کار محل اصلی استقرار خانوار مشخص و اگر واحد دیگری با همان کد ملی ثبت شده باشد شناسایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعلیق کد ملی و کدپستی یکی از مدل‌های شناسایی خانه‌های خالی است، ادامه داد: برای مثال اگر یک کد ملی دارای ۳ واحد مسکونی باشد، یکی از این واحدها به عنوان اقامتگاه اصلی و مابقی به عنوان واحدهایی است که باید بررسی شود خالی مانده است یا خیر.

محمودزاده با اشاره به خوداظهاری در شناسایی خانه‌های خالی گفت: طبق قانون از این پس به افرادی که اطلاعات مربوطه و خواسته شده را ثبت نکنند، خدمات عمومی ارایه نمی‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا مالکان با قراردادهای صوری اجاره می‌توانند مالیات بر خانه‌های خالی را دور بزنند، اظهار کرد: در قراردادهای اجاره هم نیاز به کد ملی است و کد ملی مستاجر هم استعلام می‌شود و نمی‌تواند با یک کد ملی چند واحد اجاره کند یا اینکه خودش دارای واحد باشد نسبت به اجاره اقدام کرده باشد.

ارتباط بین کدپستی و کدملی به لحاظ سیستمی برقرار است

کاوه دولتی مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون موضوع اجرایی شدن اتصال کامل کدهای ملی و پستی به یکدیگر، گفت: کدهای پستی و کدهای ملی مسوول مستقل در کشور دارند. کدپستی توسط شرکت ملی پست، کدملی توسط ثبت احوال و شناسه ملی توسط ثبت اسناد انجام می‌گیرد و این سازمان‌ها به نوعی به مکان مرتبط هستند.

وی، ادامه داد: بر اساس قانون، الزام شده  است که تمامی اتباع ایرانی چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی، کدملی و کدپستی‌هایشان را مشخص کنند، بنابراین در این راستا این سه سازمان که نام برده شد با هم همکاری مشترک دارند و ارتباط به لحاظ سیستمی برقرار است.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست، اظهار کرد: با اراده افراد اطلاعات در سیستم، ثبت و تغییر داده می‌شود. سامانه تغییر نشانی در صورت جابه جایی فرد راه اندازی شده است و تا 20 روز مهلت دارد آدرس جدید را به کدملی متصل کند.

دولتی، خاطرنشان کرد: در ظاهر ممکن است تمام کدهای ملی و کدهای پستی را در کنار ببینیم، اما صحت آن برای مردم قابل مشاهده نیست؛ چراکه ممکن است جابه جایی صورت گیرد، بنابراین قانون گذار ثبت تغییرات را بر عهده فرد گذاشته و از طریق سامانه سجام این صحت سنجی انجام می‌شود و اگر فرد بخواهد از خدمات دولت استفاده کند ابتدا در این سامانه اطلاعات خود را به روز می‌کند و تغییرات نهایی صورت می گیرد.

ارسال پیامک اقدام نهایی به منظور خوداظهاری مالکان خانه‌های خالی

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال پیامک را اقدام نهایی به منظور خوداظهاری مالکان خانه‌های خالی برشمرد و توضیح داد: شناسایی این خانه‌ها بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های مرتبط با حوزه املاک انجام می‌گیرد و در مرحله آخر، چون ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل و انتقال یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می‌شود تا خالی بودن یا خالی نبودن واحد تایید شود. به گفته وی با ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی، شناسایی نهایی این خانه‌ها انجام می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: آنقدر اطلاعات دقیق و روشن موجود است که حتی نیازی هم به صحت سنجی نیست. در تمام این مدت‌ که مجلس به دنبال تصحیح قانون‌ بود، شناسایی خانه‌های خالی متوقف نماند و لیستی هم تهیه شد.

پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم با اشاره به اینکه بر اساس سامانه املاک و اسکان کشور قابلیت شناسایی مالکان حقیقی و حقوقی و تعداد خانه‌های خالی بر اساس کد ملی وجود دارد، گفته بود: ارسال پیامک از طریق سامانه املاک به افرادی که بیش از یک خانه دارند آغاز شده است و از طریق این سامانه به افرادی که بیش از یک خانه دارند خواسته خواهد شد تا اطلاعات ملک خود را مشاهده و تایید و اطلاعات سکونتی را خود اظهاری کنند.

سامانه اسکان و املاک در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 26 خرداد 1399 سامانه املاک و اسکان موضوع تبصره ۴ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرد.
بر اساس این ابلاغیه که در هیئت وزیران نیز به تصویب رسید، سازمان امور مالیاتی موظف شد تا اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی را از محل پایگاه اطلاعات هویتی ایرانیان، در سامانه اسکان و املاک بارگذاری کند.

نهایتا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی 25 مردادماه سال جاری درباره آخرین وضعیت تکمیل سامانه اسکان و املاک و آغاز صدور قبض‌های مالیاتی، اظهار داشت: سامانه اسکان و املاک به طور کامل بارگذاری شده و برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت این است که سازمان امور مالیاتی بتواند با توجه به شناسایی که صورت گرفته با مالکان خانه های خالی ارتباط برقرار کرده، پیامک ارسال کند و بتواند برای اجرای قانون اقدام لازم را به عمل آورد.

مسوولیت سازمان امور مالیاتی پیرامون اطلاع رسانی در مشاهده‌ی هر گونه مشکل در اتصال سامانه‌ای

پیگیری‌های خبرنگار سیتنا از وزارت راه و شهرسازی حاکی است که بارگذاری اطلاعات مالکان در سامانه‌ی اسکان و املاک بر اساس کدملی و کدپستی انجام شده است و هم اکنون این سامانه با اطلاعات بارگذاری شده برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است؛ لذا در صورت بروز هر گونه مشکل در اتصال این سامانه‌ به سامانه‌های استعلام کدملی و کدپستی که اجرای طرح را با مشکل جدی مواجه می‌کند باید سازمان امور مالیاتی ضمن اطلاع رسانی، نسبت تعامل با سایر سازمان‌های متناظر به منظور برقراری اتصال سیستمی این سامانه به سامانه‌های کدملی و کدپستی اقدام نماید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی