اقلیم کردستان

ساعاتی پس از آنکه تظاهرات کنندگان، مقر دو حزب عمده کُرد در اقلیم کردستان عراق را در اعتراض به اوضاع اقتصادی به آتش کشیدند، مقامات اقلیم تدابیر امنیتی شدیدی در این استان به اجرا درآوردند.

به گزارش ایران پژواک، شبکه الجزیره اعلام کرد: ساعاتی پس از آنکه تظاهرات کنندگان، مقر دو حزب عمده کُرد در اقلیم کردستان عراق را در اعتراض به اوضاع اقتصاد و تعویق در پرداخت حقوق کارکنان دولت به آتش کشیدند، مقامات اقلیم نیروهای امنیتی را مسئول حفاظت از مقرهای احزاب سیاسی و موسسات در سلیمانیه کردند.

به گزارش الجزیره، طی تظاهرات مردمی در شهر پیره مگرون در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، معترضان دفاتر احزاب اتحادیه میهنی، جنبش تغییر و حزب دمکرات را به آتش کشیده و یک افسر پلیس نیز با تیراندازی از سوی معترضان مجروح شد.

کمیته عالی امنیتی در سلیمانیه در بیانیه ای اعلام کرد: در نتیجه تظاهرات غیرقانونی در ناحیه پیره مگرون هرج و مرج و اقدامات خشونت باری رخ داد و میان تظاهرات کنندگان و نیروهای پلیس تیراندازی رخ داد که بر اثر آن یک افسر با درجه سروان زخمی و به طرز معجزه آسایی از مرگ نجات یافت. از همه طرفها می خواهیم که به آرامش پایبند باشند. نیروهای امنیتی اجازه بی ثباتی امنیتی و اخلال در روند زندگی مردم را نخواهند داد.

در بیانیه این کمیته آمده است: حمایت از موسسات دولتی و مقر احزاب از وظایف نیروهای امنیتی است و برای تحقق این وظیفه دستان این نیروها به شکل قانونی باز است.

الجزیره گزارش داد: از چهارشنبه گذشته، شهرها و مناطق استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق شاهد ناآرامی های به دنبال وخامت شرایط اقتصادی در اقلیم کردستان عراق و تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان دولت است. قطع حقوق ها با کاهش قمیت نفت موجب بحران مالی در اقلیم کردستان عراق شده است.

گفتنی است که تظاهرات اعتراضی در اقلیم کردستان عراق به دلیل عدم پرداخت حقوق ماهیانه به قشر حقوق بگیر و ضعف خدمات رسانی دولت اقلیم کردستان عراق است. روز یک شنبه ۱۶ آذر / ۶ دسامبر، تظاهرکنندگان در شهر پیره مگرون از توابع سلیمانیه اقدام به آتش زدن دفاتر دو حزب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر کردند.

معترضین همچنین در مقابل دفتر حزب دمکرات کردستان (پارتی) نیز تجمع کرده و نیروهای حفاظتی این دفتر برای متفرق ساختن آنان اقدام به تیراندازی کردند، اما در نهایت این دفتر نیز توسط معترضان به آتش کشیده شده است.

نیروهای پلیس و امنیتی برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان اقدام به استفاده از گاز اشک آور کرده و طبق گزارشات دو فرد از میان تظاهرکنندگان نیز به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی کردند که در نتیجه یک نیروی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شد.

این تظاهرات از روز چهارشنبه آغاز شده و در شهرهای رانیه، سلیمانیه، چمچمال، پیره مگرون، قلعه دیزه و حلبچه مردم و حقوق بگیران، اقدام به برپایی تظاهرات کردند و نیروهای امنیتی در سلیمانیه از گاز اشک آور علیه معترضین استفاده کرده و شماری از آنان را دستگیر کردند و در رانیه نیز ۲۵ معترض بازداشت شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی