طلا

با افت ارزش ارزهای دیجیتال و تورم بی سابقه در اقتصاد های سراسر جهان تقاضا برای فلز زرد به طور بی سابقه ای افزایش یافته است، روندی که جهش قیمتی آن را رقم خواهد زد.

به گزارش ایران‌پژواک، در ظاهر، طلا هیچ یک از جذابیت دیرینه خود را از دست نداده است. ولادیسلاو دورونین، میلیاردر روسی الاصل، امسال تقریباً ۴۰ کیلوگرم از این مواد را برای طلاکاری نمای بیرونی ساختمان کراون، آسمان خراش برجسته نیویورک که یک هتل و آپارتمان های مجلل در آن قرار دارد، استفاده کرد.

جواهرات از جنس طلا نیز مانند همیشه محبوب هستند؛ با وجود مصیبت های پاندمی کرونا و اقتصاد جهانی تقاضا برای این فلز زرد در حال رشد است. استاتیستا در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که تقاضا برای طلا افزایش بیشتری پیدا کند و بازار جهانی را از ۲۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ می‌رساند. همان طور که از عروس‌های هندی گرفته تا مشتریان فوق‌العاده ثروتمند کارتیه، اکثر ما - اگر توانایی مالی داشته باشیم - هنوز طلا می خریم.

با این حال کماکان سرمایه گذاری بر روی فلز زرد با ابهام زیادی همراه است؛ قیمت طلا در آگوست ۲۰۲۰ به بالاترین رقم تاریخ ۲۰۷۴.۸۸ دلار در هر اونس رسید که ناشی از نگرانی از بسته‌های اضطراری دولت‌ها برای کووید، تضعیف ثبات مالی و جهش تورم بود.

از آن زمان تاکنون تورم به قوت خود باقی است و نشانه ای از کاهش از خود نشان نمی دهد. بنابراین، تحولات ژئوپلیتیکی متعدد می توانند روند قیمت طلا را تعیین کنند که در راس آنها جنگ در اوکراین، تنش‌های آمریکا و چین، نگرانی‌ها در مورد تایوان و بسیاری از رفتارهای تهدیدآمیز در خاورمیانه است.

از طرف دیگر جهش تورمی، افزایش سریع نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی، به رهبری فدرال رزرو ایالات متحده، به علاوه قدرت دلار آمریکا. در قیمت گذاری طلا در بازارهای جهانی موثر هستند؛ اگر انتظارات تورمی ایالات متحده به اوج خود برسد، نرخ بهره چندان عقب نخواهد ماند اما با کاهش نرخ ها دارایی غیر درآمدی مانند طلا کمی جذاب تر می شود. کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا تا سال ۲۰۲۶ بدون افت شدید نسبت به سطوح فعلی، "به طور اساسی حمایت شود".

در این بین جی‌پی مورگان اندکی خوشبین تر است و پیش‌بینی می‌کند که در اواخر سال ۲۰۲۳ با بالا رفتن نرخ‌های فدرال رزرو، کاهش بازده اوراق قرضه و کاهش سرعت رشد ارزش دلار، قیمت طلا افزایش یابد. اما، حتی در این صورت، پیش‌بینی افزایش «به سوی ۱۸۲۰ دلار» در هر اونس، اندک است و برای این رشد این فلز گرانبها به جنگی نیاز دارد تا گاوها را درگیر کند و خرس ها را دور نگه دارد.

اما حداقل طلا امسال یک چالش را پشت سر گذاشته است؛ طرفداران ارزهای دیجیتال که مشغول پیشبرد این بحث بودند که ارزهای دیجیتالی پوشش جدید بحران هستند، حداقل تا کنون ثابت شده است که اشتباه می کنند. با توجه به اینکه معاملات بیت کوین در زمان نوشتن این گزارش نزدیک به دو سوم از ارزش اوج خود در نوامبر ۲۰۲۱ یعنی ۴۸۰۰۰ دلار را از دست داده است، واضح است که یک ارز دیجیتال هر چه که باشد، یک پوشش محافظ در برابر تورم نیست.

در مقایسه با ارزهای دیجیتال قیمت طلا در طول دوره سقوط بیت کوین حدود ۱۰ درصد و طی ۲۰ سال ۳۷۵ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی