• ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶
  • کد خبر: 32516
سودان

یک کارشناس مسایل منطقه درباره دخالت یا مواضع کشورهای دیگر در مساله سودان گفت: همه کشورها مواضع‌شان بر این اساس است که این گروه‌ها روند صلح و مصالحه و آرامش را در پیش گیرند و تاکید دارند این مساله باید در داخل سودان حل شود.

به گزارش ایران‌پژواک، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تحولات اخیر و درگیری‌ها در سودان اظهار کرد: فعلا درگیری بین دو بخش از نیروهای مسلح سودان جریان دارد که هنوز به گروه‌های قومی و طایفه‌ای کوچکتر و مهم سرایت نکرده است.

وی درباره تاثیرات این تحولات و درگیری ها در سودان بر منطقه پیرامونی سودان گفت: برخی درباره تاثیرات این درگیری‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند، البته اگر این درگیری‌ها طولانی شود ممکن است موجب نگرانی بخشی از جامعه سودان شود و به مهاجرت‌هایی منجر شود یا در صورت شکست یک گروه در برابر گروه دیگر، ممکن است شکست‌خورده‌ها از کشور فرار کنند و این مساله معضلاتی را برای کشورهای همسایه سودان ایجاد کند. اما اینکه این درگیری کل منطقه را دچار بحران کند، این طور نیست. مصری ها تمایل دارند سودان آرام باشد، آنها نگرانند این ناامنی‌ها بر روی امنیت مصر تاثیر بگذارد.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: همه کشورها و طرف‌های مختلف از جمله اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب سودان و گروه‌های مختلف موثر در آن را دعوت به آرامش و صلح کردند و ایران هم در همین چارچوب طرف‌های درگیر را دعوت به آرامش کرده است. جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در این باره پشت درهای بسته برگزار شد اما به طور کلی کشورهای جهان نگران مشکلات غذایی هستند که ممکن است تحت تاثیر این درگیری‌ها این مشکلات دو چندان شوند.

قنادباشی درباره ریشه درگیری‌های ایجاد شده در سودان گفت: موضوع بر سر قدرت طلبی دو شخص و بعضا دوستان و همراهان اینها است. برخی این را به احزاب سودانی نسبت می دهند از جمله حزب کنگره ملی که یک حزب ریشه‌دار در سودان است و توسط اخوان المسلمین حمایت می‌شود. ژنرال محمد حمدان دغلو (حمدتی) یک گروه دارد که علاقه دارد به همراه این گروه در قدرت باشد اما الان طبق ضرورت‌هایی که در سودان ایجاد شده است دارند قدرت را از نظامیان منتقل می‌کنند از این رو این گروه‌ها هم ناگزیر هستند تن به انحلال نیروهای‌شان و ادغام آنها در ارتش دهند. اما ژنرال محمد حمدان دغلو (حمدتی) نمی‌خواهد نردبان قدرت خود را که این گروه‌های نظامی در اختیارش هستند از دست دهد.

وی ادامه داد: البته برخی صحبت از مافیای طلا و نفت هم می‌کنند که به نظرم این مساله خیلی در این تنش‌ها موثر نیستند؛ اینها بزرگ نمایی مساله است. اما اینکه دیگران بخواهند از این مسایل بهره‌برداری کنند درست است.

این کارشناس مسایل آفریقا درباره دخالت یا مواضع کشورهای دیگر در مساله سودان گفت: همه کشورها مواضع‌شان بر این اساس است که این گروه ها روند صلح و مصالحه و آرامش را در پیش گیرند و تاکید دارند مساله باید در داخل سودان حل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی