• ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
  • کد خبر: 34865
سد نیل

نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد: این کشور چهارمین و آخرین مرحله آب‌گیری سد جنجال‌برانگیز خود روی شاخه اصلی رود نیل را تکمیل کرده است.

به گزارش ایران‌پژواک، ابی احمد در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: این پروسه با وجود فشار خارجی، به پایان رسیده است و به همه افرادی که در این پروژه کار کرده بودند، تبریک گفت.

سد بزرگ رنسانس اتیوپی، عامل اختلاف بزرگ بین اتیوپی و کشورهای پایین دست مصر و سودان بوده است. قاهره استدلال می‌کند که این پروژه می‌تواند دسترسی این کشور به جریان‌های رودخانه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از آب شیرین مورد نیاز کشور آفریقای شمالی را تامین می‌کند را به شدت محدود کند.

ساخت سد چهار میلیارد دلاری گرند اتیوپین رنسانس در اوایل سال ۲۰۱۱ زمانی که مصر در هرج و مرج سیاسی به سر می برد، اعلام شد. این سد با ظرفیت پیش بینی شده بیش از شش هزار مگاوات، در قلب پروژه اتیوپی برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده نیروی آفریقا قرار دارد. اگرچه ساخت این سد با تاخیرهایی همراه بوده اما اتیوپی آب‌گیری ذخایر پشت این سد را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد.

نخست‌وزیر اتیوپی و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تابستان امسال برای ادامه مذاکرات مربوط به نهایی کردن توافق درباره آب‌گیری و بهره‌برداری از این سد پنج میلیارد دلاری، توافق کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اولین گفتگوهای رسمی میان اتیوپی، مصر و سودان در خصوص این پروژه برق آبی در بیش از یک سال گذشته، بدون پیشرفتی در ماه گذشته پایان گرفت. اتیوپی می‌گوید قرار است مذاکرات بیشتری در سپتامبر، در آدیس آبابا برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی