• ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
  • کد خبر: 33493
مسکن

طی روزهای اخیر تمایل برای فروش آپارتمان‌های ریزمتراژ در بازار مسکن شهر تهران افزایش یافته که این موضوع را می‌توان حاصل کاهش انتظارات تورمی و افت قیمت‌ها دانست.

به گزارش ایران‌پژواک، عرضه بیش از تقاضای آپارتمان بزرگ متراژ، رسم معمول یک دهه اخیر بازار مسکن شهر تهران بوده است؛ به طوری که به ازای هر یک واحد کمتر از ۸۰ متر تقریبا دو واحد بالای ۸۰ متر در این بازار عرضه شده است. این موضوع به عدم تعادل بین توان خرید و قیمت مسکن منجر شده که از عوامل رکود در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود.

کمبود تولید آپارتمان‌های ریزمتراژ، فشار خرید برای واحدهای کوچک و کوتاه بودن فاصله زمانی بین عرضه تا فروش این نوع آپارتمان‌ها باعث شده تا واحدهای بزرگ متراژ، حجم بیشتری از بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دهند.

بر این اساس، فروشندگان آپارتمان‌های کوچک به دلیل آن‌که واحدهای آنها از تقاضای بیشتری برخوردار هستند معمولا نرخ هر متر مربع از این نوع آپارتمان‌ها را بالاتر از قیمت واحدهای بزرگ متراژ تعیین می‌کنند. با کاهش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر در گام اول تعداد واحدهای بزرگ متراژی که برای فروش عرضه شدند بیشتر شد.

بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی عرضه شده برای فروش به بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های با متراژ بالای ۹۰ متر مربع تشکیل می‌دهد؛ در حالی که فقط ۳۳ درصد معاملات در این گروه متراژی انجام می‌شود. سهم آپارتمانهای بالای ۱۰۰ متر از معاملات نیز ۲۵ درصد است. از طرف دیگر واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر رتبه اول معاملات را در بین گروههای متراژی به خود اختصاص می دهند و آپارتمانهای ۶۰ تا ۷۰ متر در جایگاه دوم قرار دارند.

ریزش قیمت ریزمتراژها!

اما به نظر می‌رسد از ابتدای هفته جاری علاوه بر افزایش عرضه واحدهای بزرگ، تمایل برای فروش آپارتمان‌های کوچک نیز افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت مسکن که از اوایل ماه جاری اتفاق افتاده تعداد واحدهای کوچک عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی