خودرو

براساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۹ دی ماه سال ۱۳۹۶ بود که واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار و همچنین خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع شد.

به گزارش ایران‌پژواک، اخیراً گمرک ایران طی بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور اعلام کرده است که مصوبه سال ۱۳۹۶ هیئت وزیران که واردات خودروهای وارداتی بیش از ۴۰ هزار دلار را ممنوع کرده بود، ابطال شده است.

براین‌اساس و با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ابطال بندهای ۱ و ۳ تصویب‌نامه سال ۹۶ هیئت وزیران در خصوص تسرّی مأخذ حقوق ورودی و ممنوعیت واردات خودروی سواری بالای ۴۰ هزار دلار به ثبت سفارش‌های معتبر در زمان ورود به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد ابلاغ شد،
به این ترتیب خودروهای ۴۰هزاردلاری که تا پیش از زمان اعلام ممنوعیت واردات با مدارک معتبر وارد کشور شده باشند امکان وارد شدن به سرزمین اصلی را پیدا خواهند کرد.

گفتنی است، براساس بخشنامه هیئت دولت دوازدهم در تاریخ ۹ دی ماه سال ۱۳۹۶ بود که واردات خودروهای بیش از ۴۰ هزار دلار به کشور ممنوع شد.

در تبصره ۲ ماده ۱۳ این نامه آمده است که ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع است.

متن کامل این مصوبه به‌شرح زیر است:

هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۹/۲۲ به‌پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد متون زیر به‌عنوان مواد (۱۳)، (۱۴)، (۱۵)، (۱۶) و (۱۷) به آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۸۷۵۸ لت ۲۸۸۱۷هـ مورخ ۱۳۸۲/۴/۱۰ و اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه‌های شماره ۲۴۷۲۹۷ /ت۴۷۷۲۲هـ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ و شماره ۱۶۰۲۵۳/ت۱۵۳۵۴۸ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ اضافه می‌شود ماده ۱۳ واردات خودروی سواری با توجه به ماده (۴) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ـ مصوب ۱۳۸۸ ـ منوط به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیرساختهای لازم و کافی جهت ارایه خدمات پس از فروش و اخذ تأییدیه‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

تبصره ۱ ـ واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی در صورت عقد قرارداد ارایه خدمات پس از فروش واردکننده با نمایندگی رسمی بر اساس ضوابط تعیین‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است.

تبصره ۲ ـ ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰/۰۰۰ دلار (CFR) ممنوع است.

تبصره ۳ ـ ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

چه‌کسی واردات خودروهای ۴۰ هزار دلاری را ممنوع کرده بود؟

باید توجه داشت که با وجود اعلام رفع ممنوعیت واردات خودرو و شنیده شدن زمزمه واردات خودروهای کارکرده، همچنان در عمل شاهد واردات عمده خودرو به کشور نبوده‌ایم.
طبیعتاً تا زمانی که چنین اتفاقی رقم نخورد شاهد تعدیل جدی و قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودرو نیز نخواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی