ارتش انگلیس

دیدبان جاسوسی انگلیس، دولت را به خاطر واکنش "کاملا ناکافی" به مداخله و جاسوسی چین که "تهدید وجودی برای سیستم‌های لیبرال دموکرات" به وجود آورده، به باد انتقاد گرفت.

به گزارش ایران‌پژواک از نشریه ایونینگ استاندارد، کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس در گزارشی حیرت‌انگیز هشدارهایی را درباره نحوه هدف گرفته شدن دانشگاه‌ها، بخش اتمی، دولت و شرکت‌های انگلیسی توسط پکن منتشر کرد.

کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس در این گزارش ۲۰۷ صفحه‌ای که طی چهار سال جمع‌آوری شده، تاکید کرد:

- سطح منابع دولتی اختصاص داده شده به مقابله با تهدید ناشی از رویکرد دولت چین در مورد جاسوسی و مداخله به رغم اصرار وزرا درباره اینکه واکنش دولت به این مسائل باید "قوی"، "دقیق" و "شفاف" باشد، اما "کاملا ناکافی" بوده است.

- بیشتر فعالیت‌های چین آشکار و واضح بوده تا مخفیانه و پنهانی و "شکست جدی" درشناسایی تهدیدهای پکن وجود داشته و انگلیس در حال حاضر تلاش می‌کند در مقابل این مساله کج‌دار و مریز رفتار کند.

- آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس حتی تا چند وقت اخیر اذعان نمی کردند که برای مقابله با مداخله‌های چین در امور انگلیس مسئولیتی دارند و در عوض بر فعالیت‌های محرمانه و مقابله با تهدیدهای تروریستی تمرکز داشتند.

- انگلیس بدون انجام "اقدامی سریع و قاطعانه" علیه چین که بخش صنعت و تکنولوژی را هدف گرفته، در "معرض خطر یک سناریو کابوس‌آور قرار خواهد گرفت که در آن پکن طرح‌ها و دستورهای کار را می‌دزدد، استانداردها را تعیین می‌کند، محصولات را تولید می‌کند و در هر مرحله از نفوذ سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند".

- این مساله نه تنها یک چالش تجاری جدی است بلکه "پتانسیل ایجاد یک تهدید ماهیتی برای سیستم‌های لیبرال دموکرات را نیز به همراه دارد".

- اینکه دولت همچنان مشارکت چین در زیرساخت‌های ملی حیاتی انگلیس از جمله در صنعت اتمی را مد نظر دارد و هر مورد را جداگانه بررسی می‌کند، کاملا "غیرقابل قبول" است.

- وزارت بازرگانی تخصص لازم را برای حفاظت از امنیت ملی انگلیس در این حوزه ندارد و در حال حاضر "در مورد مسائل امنیتی توپ در زمین دولت افتاده است".

- ناکامی در محدود کردن مشارکت چین در "زمین غنی" دانشگاه‌ها بدان معناست که پکن می‌تواند از "بهترین و درخشان‌ترین دانشگاه‌های انگلیس" بهره‌برداری کند، در حالی که دولت هنوز فهرست جامعی از حوزه‌های تحقیقاتی حساس انگلیس که نیاز به حفاظت دارند، تهیه نکرده و به پکن یک "برتری اقتصادی آشکار نسبت به انگلیس" تقدیم می‌کند.

- به نظر می‌رسد که برخی نهادها تمایل دارند تا "چشم خود را بر این مسائل ببندند و با یک لبخند پول را از چین بگیرند".

در ادامه این گزارش آمده است، دولت انگلیس یک رویکرد بلند مدت برای خطرات به وجود آمده از سوی چین ندارد؛ کشوری که از تلاش‌های موفقیت‌آمیز دولت‌های انگلیس برای تقویت روابط اقتصادی میان این دو کشور سود برده است.

رئیس کمیته مشترک اطلاعات انگلیس به اعضای ارشد پارلمان گفت که چین به شدت به آینده‌ای فکر می‌کند که می‌تواند در آن قدرت جهان باشد.

در این گزارش آمده است، سرویس‌های اطلاعاتی چین که صدها هزار کارمند دارند انگلیس را که گمان می‌رفت از اولویت‌های اصلی چین نباشد، هدف گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: جاه‌طلبی جهانی چین این است که به یک ابرقدرت تکنولوژی و اقتصادی تبدیل شود که دیگر کشورها بتوانند به آن تکیه کنند و این بزرگ‌ترین خطر برای انگلیس است.

براساس این گزارش: چین در تلاش است تا سران و تصمیم‌گیران را تحت نفوذ قرار دهد، با استفاده از روش‌های پنهان و آشکار اطلاعات و مالکیت معنوی کسب کند، و برتری فناوری بدست آورد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در پاسخ به این گزارش مدعی شد: چین یک چالش تعیین‌کننده دوران را برای نظم بین‌المللی به وجود می‌آورد. چین تحت رهبری حزب کمونیست در داخل خودکامه‌تر و در خارج تهاجمی‌تر شده است.

وی افزود: ما صریحا اعلام کرده‌ایم که رویکردمان نسبت به چین باید در منافع ملی‌مان و هماهنگ با شرکای همفکرمان ریشه داشته باشد. دولت در حال حاضر اقداماتی را همسو با بسیاری از توصیه‌های این کمیته اتخاذ کرده است. ما قدردان زحمات بی‌دریغ سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی‌مان برای حفاظت از امنیت ملی در داخل و خارج از کشور هستیم.

سوناک تاکید کرد: ما از خود راضی نیستیم و واقفیم که اقدامات بیشتری باید انجام شوند. هر کجا که اقدامات یا هدف چین منافع ملی‌مان را تهدید کند، اقدامات سریع و قاطعانه را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی