• ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
  • کد خبر: 34501
مسکن

محمد حسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در همایش تامین مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد به تشریح جزئیات پیش فروش متری مسکن در بورس کالای ایران و چگونگی تامین مالی سازندگان مسکن و همچنین سرمایه گذاری یا خانه دار شدن مردم از طریق این بازار پرداخت.

به گزارش ایران‌پژواک، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا درباره نحوه کارکرد این اوراق گفت:سازندگان مسکن می توانند برای ساخت یا تکمیل یک پروژه ساختمانی با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای اتمام پروژه و تحویل به مردم تامین کنند.

براین اساس، مردم با خرید اوراق سلف مسکن اقدام به پیش خرید واحدهای آن پروژه می‌کنند و می توانند اوراق را تا زمان سررسید و تحویل ملک نگه دارند یا در بازار ثانویه اقدام به فروش اوراق خود به قیمت روز کنند.

در ساده ترین شکل سرمایه گذاری در بازار پیش فروش متری مسکن، برای مثال خریدار اقدام به خرید یک متر مسکن می کند که در زمان عرضه، تاریخ تحویل آن ملک، دوساله و کوچکترین متراژ هر واحد ۵۰ متر عنوان شده است.

آن خریدار اگر قصد خانه دار شدن داشته باشد باید تا زمان سررسید دوساله مقدار اوراق خود را به عدد ۵۰ ورقه یک متری برساند.

اما اگر قصد تحویل گرفتن خانه را نداشته باشد و صرفا با نیت سرمایه گذاری در بازار مسکن وارد این معاملات شده باشد، در هر زمانی طی این دوسال، امکان فروش اوراق و تسویه نقدی را دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی