مسکن

همراه با رکود حاکم بر بازار معاملات مسکن و کاهش قیمت ناشی از آن حالا مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، رکود در ساخت و ساز قیمت مصالح ساختمانی را با کاهش نسبی مواجه کرده است.

به گزارش ایران‌پژواک، قیمت مسکن در ماه‌های اخیر در اثر رکود حاکم بر بازار، روندی کاهشی را پیموده است. حالا مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مصالح ساختمانی نیز از از خردادماه ۱۴۰۲ تا کنون مسیری مشابه را پشت سر گذاشته است.

بر این اساس در حالی که تابستان فصل ساخت و ساز مسکن محسوب می‌شود، اما سازندگان و انبوه‌سازان کمتر از هر زمان دیگری تمایل دارند به عرصه ورود کنند.
تحقیقات میدانی تجارت‌نیوز نیز گواهی بر کاهش قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر است. برای مثال تیرآهن سایز ۱۲ که خردادماه امسال شاخه‌ای چهار میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۷۰ تومان قیمت داشته است در ۲۸ مردادماه تا شاخه‌ای سه میلیون و ۲۱۱ هزار تومان نزول قیمت را تجربه کرده است.

روند قیمتی در بازار میلگردها نیز به همین ترتیب است. میلگرد آجدار سایز ۱۲ که خردادماه ۲۴ هزار و ۴۳۶ تومان قیمت داشته است ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.همچنین پروفیل ساختمانی اصفهان نیز که در خردادماه ۳۲ هزار ۱۱۱ تومان قیمت داشته است اکنون قیمت آن کیلویی ۳۰ هزار و ۲۷۴ تومان برآورد می‌شود.
چرا قیمت مصالح ساختمانی کاهشی شده است؟

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین بازیگر کنونی بازار معاملات مسکن و ساخت و ساز، رکود است. برخی نیز همین رکود در ساختمان‌سازی و نبود متقاضی را دلیلی برای آرامش کنونی بازار مصالح ساختمانی و کاهش قیمت نسبی آن می‌دانند.

البته برخی دیگر نیز شرایط فعلی قیمت دلار را در این روند موثر می‌دانند. قیمت دلار که پیش از این تا کانال ۶۰ هزار تومان نیز بالا رفته بود و برای مدتی نیز روی کانال ۵۰ هزار نوسان داشت حالا دوباره وارد کانال ۴۰ هزار تومان شده است.
البته کارشناسان معتقد هستند این شرایط و کاهش قیمت مصالح ساختمانی را نمی‌توان در جایگاه دستاوردی برای پیشرفت بازار مسکن در نظر گرفت، زیرا این شرایط برآمده از رکود بازار است و با از میان رفتن این رکود، افزایش قیمت‌ها نیز مسیر خود را از سر می‌گیرند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز می‌گویند ادامه شرایط کنونی در ماه‌های انتهایی پاییز باعث بروز رکودی تورمی در بازار خواهد شد؛ وضعیتی که پیش از این نیز در بازار املاک و مصالح ساختمانی سابقه داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی