مسکن

مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس گفت: با استفاده از اوراق سلف مسکن، متقاضیان می توانند مسکن مورد نظر خود را به صورت متری خریداری کنند.

به گزارش ایران‌پژواک، میثم حامدی سازو کار خرید متری مسکن را تشریح کرد و گفت: اوراق سلف مسکن مدلی از فروش متری است که منجر به ساخت واحد مسکونی و مالکیت خریداران این اوراق می شود. اوراق سلف مسکن مبتنی بر عقد سلف است . عقد سلف به افراد این اجازه را می‌دهد که کالایی که نیاز دارند را امروز به صورت خرد و متری خریداری و در زمانی که کالا آماده شد آن را تحویل بگیرند.

او توضیح داد: در این روش هر برگ اوراق سلف معادل یک متر مسکن است و متقاضی خرید می تواند تا زمان تحویل مسکن متناسب با واحد مدنظر خود اوراق مورد نظر را خریداری کند. فرض کنید یک ملک ۶۰ متری داریم اگر فرد بتواند ۶۰ متر اوراق سلف مسکن این‌ملک را خریداری کند می‌تواند ملک را فیزیکی تحویل گیرد.به گفته او چنانچه میزان اوراق خریداری شده در زمان تحویل ملک متناسب با قیمت یک واحد مورد نظر نباشد خریدار می تواند اوراق خریداری شده را به قیمت روز تسویه کند.

او درباره مزیت تسویه نقدی اوراق در زمان سررسید گفت: خریداری که در زمان سررسید اوراق را تسویه کند در واقع قیمت دارایی اش متناسب با نوسان بخش مسکن تغییر کرده است در نتیجه حتی اگر کسی این اوراق را خریده در زمان سررسید آن را تسویه کند در واقع از این اوراق به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک استفاده کرده است. به معنای آنکه از نوسان های قیمت مسکن در امان مانده است.

زمان انتشار اوراق سلف مسکن

حامدی درباره زمان انتشار این اوراق گفت:دستور العمل انتشار اوراق سلف مسکن قطعا تا پایان سال در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب می رسد و با تصویب آن امکان انتشار آن فراهم می شود.

مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس افزود:در حال حاضر تامین سرمایه بانک مسکن متقاضی استفاده از این اوراق برای تامین مالی برخی پروژه های ساخت مسکن است و احتمالا با توجه به چنین درخواستی این اوراق تا پایان سال منتشر خواهد شد.

او درباره دیدگاه دولت برای انتشار این اوراق گفت: دولت علاقه زیادی برای انتشار این اوراق دارد و در همین زمینه یک کارگروه مشترک در سازمان بورس با همکاری وزارت اقتصاد تشکیل شده و این کارگروه در تلاش برای فراهم کردن زمینه انتشار این اوراق است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی