• ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
  • کد خبر: 35002
هاردیپ سینگ نیجار

کانادا می‌گوید که دولت هند را در قتل رهبر سیک‌ها مظنون می‌داند و خواستار همکاری هند در تحقیقات مرتبط با این قتل است.

به گزارش ایران‌پژواک، مقامات کانادایی روز دوشنبه اعلام کردند که اطلاعات موثقی در اختیار دارند که عوامل دولت هند را به قتل یک رهبر جدایی طلب سیک هندی تبار در استان بریتیش کلمبیای کانادا مرتبط می‌کند.

دولت کانادا همچنین یک مقام ارشد اطلاعاتی دولت هند در سفارت این کشور در اوتاوا را اخراج کرده است.

در همین ارتباط نیز، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا گفت هرگونه دخالت دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی نقض غیرقابل قبول حاکمیت ماست.

«هاردیپ سینگ نیجار»، شهروند کانادایی هندی تبار در خارج از معبد سیک ها در استان بریتیش کلمبیا، در ۱۸ ژوئن به ضرب گلوله کشته شد و پس از قتل او کانادا دولت هند را متهم به دست داشتن در این ترور کرده است.

روزنامه تریبون هند گزارش داده است که نیجار از سرزمین سیک‌ها در قالب یک ایالت مستقل حمایت می‌کرد و در جولای ۲۰۲۰ توسط هند به عنوان تروریست معرفی شده بود.

نخست وزیر کانادا نیز در بیانیه‌ای به مجلس عوام این کشور گفت: «سازمان‌های امنیتی کانادا فعالانه ادعاهای موثق در مورد ارتباط احتمالی بین عوامل دولت هند و مرگ نیجار را دنبال می‌کنند و کانادا نگرانی عمیق خود را به مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی دولت هند اعلام کرده است.»

ترودو همچنین گفته است که هفته گذشته در نشست گروه بیست (G۲۰) به صورت مستقیم و شخصی نخست وزیر هند را در جریان این حادثه قرار داده است.

با این حال، دهلی نو هفته گذشته گفت که مودی نگرانی‌های شدید خود را در مورد اعتراضات جدایی طلبان سیک در کانادا علیه هندبه ترودو منتقل کرده است.

کانادا بالاترین جمعیت سیک ها را در خارج از ایالت زادگاهشان یعنی ایالت پنجاب در هند دارد و این کشور محل تظاهرات بسیاری علیه دولت هند بوده است. اعتراضاتی که دولت هند را خشمگین کرده است.

تقریباً ۱.۴ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیونی کانادا را شهروندان هندی تبار تشکیل می‌دهند. همچنین در سرشماری سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷۰ هزار نفر مذهب سیک را به عنوان دین خود اعلام کرده بودند.

هند و کانادا که در اوایل سال جاری اعلام کرده بودند که می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۳ بر سر یک توافق تجاری به نتیجه برسند، اکنون مذاکرات درباره این توافق را متوقف کرده اند. کانادا جزئیات کمی درباره توقف مذاکرات ارائه کرد، در حالی که هند به تحولات سیاسی خاص درباره توقف این مذاکرات تجاری اشاره کرد.

بر اساس آمار کانادا، تجارت دوجانبه هند و کانادا در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۳.۷ میلیارد دلار کانادا از مجموع ۱.۵۲ تریلیون دلار کانادا بوده است.

با این حال، ترودو مستقیماً هند را به دخالت قطعی در ترور شهروند سیک متهم نکرد و «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا نیز از زبان محتاطانه تری استفاده کرد و گفت که «در صورت اثبات صحت» این اتهامات غیرقابل قبول خواهد بود.

جولی به خبرنگاران گفت که اوتاوا رئیس اطلاعات هند در کانادا را اخراج کرده است اما جزئیات بیشتری در این ارتباط اعلام نکرد.

جاستین ترودو هم گفت: «در بدترین شرایط ممکن، من همچنان از دولت هند می‌خواهم که با کانادا همکاری کند تا به تحقیق کامل درباره این موضوع بپردازیم.»

همچنین «دومینیک لبلانک»، وزیر امنیت عمومی کانادا اعلام کرده است که چند مقام ارشد دولت این کشور به تازگی از هند بازدید کرده اند تا نگرانی‌های اوتاوا را به دولت هند بیان کنند.

پیشتر در ماه آوریل یعنی حدود شش ماه پیش نیز دولت هند از انگلیس خواسته بود تا نظارت بیشتری بر حامیان یک جنبش جدایی طلب سیک مستقر در کانادا و سایر ممالک تحت رهبری لندن داشته باشد. کانادا جزو کشورهای مشترک منافع انگلیس به شمار می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی