ازدواج

برخی مردان تصور می‌کنند که هر وقت اراده کنند دلشان بخواهد می‌توانند دوباره ازدواج کنند و به قول قدیمی‌ها آب از آب تکان نخورد! اما قانون و مقررات این موضوع را خوش خیالی این مردان می‌داند و برایشان روشن کرده که ازدواج مجدد با حضور همسر به همین راحتی‌ها نیست.

به گزارش ایران‌پژواک، دکتر صفر شعبانی، کارشناس معاونت پیشگیری از جرم دادگستری با تشریح بند ۱۲سند ازدواج می‌گوید: «با توجه به این بند مهم قید شده در سند ازدواج، اگر زوج بدون گرفتن رضایت زوجه ازدواج مجدد داشته باشد، یا اینکه دادگاه تشخیص دهد که عدالت بین دو همسر شخص رعایت نشده، حق طلاق را به زوجه می‌دهد. در شرایط گفته شده زوجه می‌تواند از طریق دادگاه خود را مطلقه کند.»

شعبانی درادامه به شرایط لازم برای ازدواج مجدد اشاره می‌کند و می‌گوید: «طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده، برای اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه شروطی مطرح است. زوج می‌تواند درصورت دارا بودن این شرایط در مواقع لزوم نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد اقدام کند. اول اینکه زوج بتواند رضایت همسر را جلب کند. در چنین مواردی زوجه با اعلام کتبی، رضایت خود مبنی بر ازدواج دوم زوج را اعلام می‌کند. البته در برخی موارد به دلایل مختلفی ازجمله بیماری جسمی یا روحی همسر اول، شخص قادر به انجام وظایف زناشویی زندگی مشترک نیست. در چنین مواردی اگر زوج بتواند درستی ادعای خود را ثابت کند، دادگاه مجوز ازدواج مجدد را به او می‌دهد.»

کارشناس باسابقه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری اضافه می‌کند: «عدم‌تمکین زن از شوهر از دیگر مواردی است که با اثبات آن به دادگاه می‌توان نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اقدام کرد. البته درصورت ابتلای زن به جنون، بیماری‌های صعب العلاج و اعتیاد مضر نیز دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد.»

شعبانی به موارد دیگری هم که به مرد اجازه می‌دهد برای ازدواج دوم اقدام کند می‌پردازد و می‌گوید: «محکومیت زن به حبس برای مدت ۵سال یا بیشتر، ترک خانه توسط زن، غایب بودن و مفقود الاثر شدن زن، ازجمله مواردی هستند که با اثبات آنها به دادگاه مرد می‌تواند نسبت به اخذ مجوز ازدواج مجدد اقدام کند.» شعبانی درپایان، این نکته را هم متذکر می‌شود:«اگر مردی بدون داشتن رضایت همسر اول یا بدون دریافت مجوز ازدواج مجدد از سمت دادگاه نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند، بنا بر قوانین نمی‌تواند ازدواج دوم خود را ثبت قانونی کند. سردفتر دفاتر ثبت ازدواج هم بدون رضایت همسر اول یا مجوز ازدواج مجدد حق ثبت قانونی ازدواج دوم را ندارد. درصورتی که بدون رضایت همسر اول یا داشتن مجوز ازدواج دوم، ازدواج دوم شخصی را ثبت کنند قانون آنها را از ادامه اشتغال محروم می‌کند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی