ویروس

دانشمندان تمام سلول‌های ایمنی بدن انسان را نقشه برداری کردند تا تصویر کاملی از سیستم ایمنی بدن به ما ارائه دهند. آنها طی این تحقیقات توانستند توده سلولی را برای تعیین وزن سیستم ایمنی تخمین بزنند. نتایج بدست آمده از این مطالعه حیرت‌انگیز است.

به گزارش ایران‌پژواک، گروهی از دانشمندان از این واقعیت که ما سرشماری جامعی از سلول‌های تشکیل دهنده سیستم ایمنی نداشتیم، تعجب کرده بودند. بنابراین، یک تیم این مشکل را با نقشه‌برداری از سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان برطرف کرد و سپس برای همه آن وزن مشخصی ارائه داد.

این تیم در مطالعه خود که، نشان داد که سیستم ایمنی انسان حدود ۱.۸ تریلیون سلول دارد. در یک مرد بالغ با وزن ۷۳ کیلوگرم، وزن سیستم ایمنی بدن حدود ۱.۱ کیلوگرم است. برای یک زن بالغ ۶۰ کیلوگرمی، سیستم ایمنی با وزن حدود ۱ کیلوگرمی کافی است و برای هر کسی که دقیقاً با این مشخصات مطابقت ندارد، سیستم ایمنی بدن تقریباً ۱.۶ درصد وزن کلی بدن را دارد.

نویسندگان در این مطالعه نوشتند که این دانش یک دیدگاه کمی یکپارچه از سیستم ایمنی ارائه می‌دهد و توسعه مدل‌ها را راحت‌تر می‌کند. با توجه به اینکه سیستم ایمنی «شبکه پیچیده‌ای از سلول‌ها با عملکردهای حیاتی در سلامت و بیماری» است، این دستاورد چیز خوبی است.

محققان موسسه علوم ویزمن سرشماری خود را با استفاده از داده‌های تصویربرداری و الگوریتم‌ها تکمیل کردند. ابتدا، تیم توزیع سلولی را محاسبه کرد و دریافت که از ۱.۸ تریلیون سلول، لنفوسیت‌ها که عمدتاً در غدد لنفاوی و طحال قرار دارند، ۴۰ درصد از تعداد کل سلول‌های ایمنی و ۱۵ درصد از توده سلول‌های ایمنی را تشکیل می‌دهند. نوتروفیل‌ها که عموماً در مغز استخوان یافت می‌شوند نیز، تجزیه آماری مشابهی دارند. از سوی دیگر، ماکروفاژها در بیشتر بافت‌ها وجود دارند و فقط ۱۰ درصد از سلول‌های ایمنی را تشکیل می‌دهند؛ با این تفاسیر تصور می‌شود که به دلیل اندازه بزرگشان، تقریباً ۵۰ درصد از کل توده سلولی را تشکیل می‌دهند.

به گفته محققان، تعیین کمی سلول‌های ایمنی در بدن انسان، می‌تواند به درک بهتر عملکرد ایمنی و راحت‌تر شدن مدل‌سازی کمی این سیستم حیاتی کمک کند. هنگامی که به عملکرد تجزیه می‌شوند، لنفوسیت‌ها بر تولید آنتی بادی‌هایی برای دفع ویروس‌ها و پاتوژن‌ها تمرکز می‌کنند، نوتروفیل‌ها میکروارگانیسم‌های مهاجم را جذب و از بین می‌برند و واسطه التهاب می‌شوند و در نهایت ماکروفاژها به عنوان مدافع عمل می‌کنند و به کشتن اجسام خارجی معروف هستند.

محققان می‌گویند که هدفشان از این تحقیقات ارائه بینشی در مورد سازمان پیچیده و پویا سیستم ایمنی است و تا در نهایت عواملی را که توزیع سلول‌های ایمنی در سلامت و بیماری تنظیم می‌کنند، مشخص کنند. به نظر می‌رسد آنها شروع بسیار خوبی برای این هدف خود داشته‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی