گاز خنده

داشتن نیتروز اکسید که بیشتر با نام «گاز خنده» شناخته می‌شود در بریتانیا ممنوع شده است. نیتروز اکسید یا «NOS» حالا جزو مواد مخدر در بریتانیا طبقه‌بندی می‌شود و داشتن آن به دلیل «تاثیرهای روان‌گردان» می‌تواند تا دو سال زندان در پی داشته باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، دولت بریتانیا می‌گوید که دلیل ممنوعیت گاز خنده مبارزه با رفتارهای جامعه‌ستیزانه و جلوگیری از صدمه خوردن مصرف‌کنندگان آن است.

کارشناسان قبلا نسبت به ممنوع کردن گاز خنده هشدار داده بودند و اعتقاد داشتند که این ممنوعیت تناسبی با آسیبی که گاز خنده ایجاد می‌کند، ندارد.

طبق قوانین جدید افرادی که به طور غیرقانونی این ماده را در اختیار داشته باشند، می‌توانند با حبس یا جریمه نقدی نامحدود روبرو شوند. تولید یا توزیع این ماده نیز می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به دنبال داشته باشد.

اوایل سال ۲۰۲۳، کارشناسان پس از ارزیابی مجدد خطر نیتروز اکسید توصیه کرده بودند که بهتر است این ماده ممنوع نشود.

شورای مشورتی سوء‌استفاده از مواد مخدر بریتانیا گفت که سختگیری در این موضوع می‌تواند «عواقب ناخواسته قابل توجهی» داشته باشد، از جمله در رابطه با افرادی که به دنبال کمک پزشکی نیستند.

اما دولت تصمیم گرفت به این توصیه بی‌اعتنا بماند و گفت که «حق دارد و انتظار می‌رود دیدگاه جامع‌تری داشته باشد و سایر عوامل مرتبط را هم در نظر بگیرد.»

نیتروز اکسید چیست و برای چه مصرف می‌شود؟

این گاز البته یکی از رایج‌ترین مواد تفریحی بین افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله نیز هست که از آن برای سرخوشی کوتاه مدت استفاده می‌شود، هرچند که می‌تواند به سیستم عصبی مصرف‌کنندگان لطمه بزند.

این گاز مصرف صنعتی هم دارد و از آن مثلا برای تولید خامه پف کرده در شیرینی‌پزی هم استفاده می‌شود.

بسیاری از جوانان، گاز خنده را در استوانه‌های فلزی کوچک می‌خرند و سپس آن را در یک بادکنک رها می‌کنند و محتویاتش را استنشاق می‌کنند.

نیتروز اکساید با بدن چه می‌کند؟

این گاز ممکن است موجب شود که شخص احساس آرامش، سرخوشی یا سرگیجه کند. گاز خنده همچنین می‌تواند موجب سردرد، اضطراب و احساس پارانویایی مصرف‌کنندگان شود و استفاده زیاد آن هم می‌تواند منجر به غش شود.

طبق یک گزارش دولتی به نقل از چندین تحقیق علمی، مصرف بیش از حد گاز خنده می‌تواند موجب کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن شود که این ممکن است به اعصاب نخاع آسیب برساند.

شایع‌ترین علائم اولیه آسیب عصبی، احساس گزگز و بی‌حسی در دست یا پا است. سایر نشانه‌های ذکر شده در این گزارش عبارتند از: «مور مور شدن پوست و بعد سرگیجه، تلو تلو خوردن، احساس ضعف در پایین تنه، گرفتن عضله‌ها، واکنش‌های بدنی بیش‌فعالانه مانند سوزش مثانه یا روده و در مواردی بی‌اختیاری یا احتباس ادرار و اختلالات جنسی.»

هلند در ژانویه ۲۰۲۳ اولین کشوری شد که مصرف گاز خنده را غیرقانونی اعلام کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی