• ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
  • کد خبر: 36331
الهام علی اف

رئیس جمهور آذربایجان گفت: باکو خواهان جنگ با ایروان نیست و باید در این زمینه تضمین‌هایی وجود داشته باشد.

به گزارش ایران‌پژواک، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در دانشگاه ADA، در مجمعی با عنوان «قره‌باغ: بازگشت به خانه پس از ۳۰ سال» با موضوع «دستاوردها و چالش‌ها» گفت: ما دوست داریم که جنگی بین آذربایجان و ارمنستان رخ ندهد و باید تضمین‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: روابط استراتژیک بین ارمنستان و آذربایجان وجود داشت و دولت بایدن آنها را به باد داد. نماینده وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون در باکو به سر می‌برد، گفت که آنها مانند گذشته با آذربایجان رابطه نخواهند داشت و علیه جمهوری آذربایجان اتهاماتی وارد کردند.

وی همچنین گفت: آذربایجان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش نخواهد کرد. اما امیدوار است که رایزنی‌ها در مورد مشارکت استراتژیک را از سر بگیرد. ما در دنیای واقعی زندگی می کنیم، نه در دنیای مجازی. یعنی اگر آذربایجان در اتحادیه اروپا پذیرفته نمی شود، پس چرا باید به این در بکوبیم و صاحبان خانه را اذیت کنیم؟

علی‌اف گفت: زمانی که ما حاکمیت خود را احیا کردیم، یک گروه نظامی بزرگ ارمنی در قره‌باغ حضور داشت. امیدوار بودیم که بتوانیم با نمایندگان ارامنه قره‌باغ ارتباط برقرار کنیم، سران جدایی‌طلب آنها که امروز در آذربایجان هستند، می‌خواستند به اینجا بیایند و ما را تهدید کردند که با تانک به آذربایجان، باکو می‌آیند، امروز منتظر محاکمه در آذربایجان و تصمیم نهایی دستگاه قضایی ما هستند.

او با اشاره به اینکه اصول معاهده صلح تنظیم و به ارمنستان ارسال شد، اما همچنان سکوت وجود دارد، گفت: «سپس پنج اصل شناخته شده اعلام شد. اکنون به نظر می‌رسد که ارمنستان به پذیرش آنها نزدیک شده است. آنها می‌توانند آن را به عنوان یک پایه در نظر بگیرند. اگر چند سال پیش این کار را می‌کردند، البته نیازی به عملیات ضد تروریستی نبود.

به گزارش خبرگزاری آذربایجان، رئیس جمهوری این کشور تصریح کرد: تاریخ نشان می‌دهد که آذربایجان صلح را ترویج کرد نه ارمنستان. شاید جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) خواب می‌بیند، حتی خود ارمنی‌ها هم اعتراف می‌کنند که چنین دیپلمات اروپایی با تجربه دروغ می‌گوید. آنها می‌گویند که ۱۰۰ هزار نفر قره‌باغ را ترک کردند نه ۱۵۰ هزار نفر. یعنی اگر بورل به همین منوال ادامه دهد پس از یک ماه این تعداد ۲۰۰ هزار نفر خواهد شد! شاید آقای بورل خواب می‌بیند، این کاملا غیر قابل قبول است، این فقط دستکاری اعداد نیست، این یک اتهام به آذربایجان است، اتهام کاری است که ما انجام نداده‌ایم.

علی‌اف افزود: وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. بسیار تعجب آور است که کشور خود بورل از تجزیه‌طلبی رنج می‌برد. چنین فردی چگونه می‌تواند از جدایی طلبان دفاع کند؟ این بسیار تعجب آور است. متأسفانه افراد پوپولیست مانند بورل و (رابرت) متسولا (رئیس پارلمان اروپا) در بین رهبران اروپا وجود دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی