کشاورزی

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم و کود ایران گفت: از گذشته ۲۵ درصد تعرفه برای واردات آفت کش های کشاورزی وجود داشت که اخیرا نیز ۹ درصد ارزش افزوده اضافه شده است که این موضوع قیمت تمام شده سموم وارداتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایران‌پژواک، سید مهدی حسینی رئیس هییت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم و کود ایران، امروز در نشست خبری اظهار داشت: سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات سموم کشاورزی مورد نیاز است که ۷۵درصد مربوط به سم در داخل فرموله و تولید می شود و ۲۵ درصد سموم نیز به صورت آمده به کشور وارد می‌شود.

وی واردات سم را داری انحصار دانست و افزود: ۸۰ درصد سموم کشاورزی توسط شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد می‌شود و سهم بخش خصوصی اندک است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سم و کود ایران در ارتباط با کیفیت پایین برخی سموم کشاورزی گفت: سموم وارداتی در مرز تاییدهای لازم را قبل از واردات پاس می کنند اما در بخش سموم داخلی وزارت جهاد کشاورزی نظارت بیشتری انجام و نتایج این نظارت ها منتشر شود.

وی تصریح کرد: از گذشته ۲۵ درصد تعرفه برای واردات آفت کش های کشاورزی وجود داشت که اخیرا نیز ۹ درصد ارزش افزوده اضافه شده است که این موضوع قیمت تمام شده سموم وارداتی را افزایش می دهد.

واردات ۱۰۰ میلیون یورو بذر یک بار مصرف به کشور

منصور هاشمی رئیس انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده در ارتباط با ارز اختصاصی برای واردات بذر کشاورزی اظهار داشت: به طور میانگین حدود ۱۰۰ میلیون یورو به واردات این محصولات اختصاص می یابد که عمدتا مربوط به بذر سبزی و صیفی است.

وی با اشاره به گرانی بدور هیبرد افزود: بذر هیبرید از طلا هم گرانتر شده است و به صورت دانه‌ای وارد می‌شود اما در عوض تاثیر زیادی نیز در عملکرد تولیدکنندگان دارد.

رئیس انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ادامه داد: بذرهای هیبرید واردات، والد نیستند و امکان تکثیر ندارند، درواقع یکبار مصرف هستند، کشاورزان داخلی بارها تلاش کردند که خودشان بذرگیری کنند، اما عملکرد آنها را کاهش یافت و در برخی از مزارع حتی مجبور شدند مزرعه را دوباره شخم بزنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی