اروپا

نشریه آبزرور در سرمقاله‌ای با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: اکنون اروپایی‌ها با متحدان اصلی خود بر سر توافق هسته‌ای اختلاف پیدا کرده‌اند و باید دست به یک اقدام دفاعی، هماهنگ و سخت در برابر آمریکا بزنند.

به گزارش ایران پژواک، نشریه آبزرور در این سرمقاله نوشت: خروج کامل دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران چالش‌های مهم و پیچیده‌ای را برای اروپا و به ویژه انگلیس ایجاد خواهد کرد. اکنون دموکراسی‌های اروپایی با متحد اصلی خود بر سر مساله‌ای که از اهمیتی اساسی برای امنیت‌شان و صلح خاورمیانه برخوردار است، اختلاف پیدا کرده‌اند. آنها با پافشاری می‌توانند توافق با ایران را حفظ کنند و کشورهای اروپایی با متعهد شدن به مقابله با تصمیم فاجعه‌بار ترامپ برای بازگرداندن کامل تحریم‌های فرا مرزی آمریکا (علیه تهران)، در آستانه برخورد با واشنگتن قرار گرفته‌اند. اگر چنین وضعی ادامه پیدا کند موجب تسریع روند افول روابط فرا آتلانتیک خواهد شد؛ روندی که با سیاست حمایت از صنایع داخلی آمریکا، ملی‌گرایی زشت ترامپ مبنی بر «اول آمریکا» و کنار گذاشتن توافق آب و هوایی پاریس ایجاد شده است.

این نشریه انگلیسی افزود: انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین با دیگر متحد خود، یعنی اسرائیل بر سر توافق هسته‌ای اختلاف نظر دارند، جایی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن که مشوق اصلی ترامپ است اعتقاد دارد ایران یک تهدید موجودیتی است. عربستان سعودی نیز به عنوان یک شریک کلیدی ترزا می پس از برگزیت از ترامپ حمایت می‌کند. اکنون دولت می به طرز عجیب و غریبی در مواجهه با ایران با روسیه در یک جبهه قرار دارد. این تحول عجیب نشان دهنده میزان شکننده بودن موضع انگلیس در جهان است. از طرفی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور تهدیدآمیز روسیه است که هفته گذشته پس از یک انتخابات دیگر در سمت خود منصوب شد، در طرف دیگر نیز ترامپ قرار دارد که هر روز ثابت می‌کند دیگر یک دوست نیست. همان‌طور که مساله ایران نشان می‌دهد انگلیس بیش از هر زمان دیگری به اتحادیه اروپا نیاز دارد. ترزا می آگاهانه آن را به خطر می‌اندازد.

در ادامه سرمقاله آبزرور آمده است: حسن روحانی رییس‌جمهور ایران فرصت آخر را به غرب داده است. وی به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفت: اروپا فرصتی بسیار محدود برای حفظ توافق هسته‌ای دارد. تندروها در تهران چنین فرصتی نداده‌اند. آنها خواهان ازسرگیری فوری فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای ایران هستند. این اتفاق می‌تواند به طور غیرقابل جبرانی کل منطقه را دچار بحران کند. انگلیس و اروپا در نشست بروکسل تلاش خواهند کرد به ایران اطمینان دهند که توافق هسته‌ای به قوت خود باقی می‌ماند. این امیدواری بر اقدامات موثر برای محافظت از بانک‌های اروپایی، موسسات مالی، شرکت‌های حوزه انرژی، تولیدکنندگان هواپیما و دیگر کسب و کارها در برابر تحریم‌های آمریکا مبتنی است. یک سابقه در این زمینه وجود دارد. اتحادیه اروپا در سال 1996 یک اساسنامه را برای مقابله با قانون تحریم‌های ایران و لیبی اجرایی کرد. اروپا همچنین خود را از تحریم‌های گذشته آمریکا علیه کوبا مستنثی کرده است.

به نوشته آبزرور، مکرون و وزرایش می‌گویند که با تلاش‌های خودبینانه آمریکا برای بازی نقش پلیس مالی جهان باید مقابله شود. فرانسه در حال ارائه اقدامات مقابله‌ای شامل اقدامات تنبیهی احتمالی برای شرکت‌های آمریکایی است که در اروپا تجارت می‌کنند. اگر بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس پس از شکست شرم‌آورش در برابر ترامپ (پیش از اعلام خروج از توافق هسته‌ای) می‌توانست یک رویکرد مشابه اتخاذ کند بسیار خوب بود. اگر واشنگتن عقب‌نشینی نکند دولت می‌باید از اقدام سخت، هماهنگ و دفاعی اروپا پشتیبانی کند.

این نشریه چاپ انگلیس می‌افزاید: در نگاه اول، آنچه در معرض خطر قرار دارد تجارت 25 میلیارد دلاری اروپا ـ ایران است اما در حقیقت یک شکست بزرگتر در حال وقوع است. اینکه اروپا چقدر می‌تواند مانع از چیزی شود که از نظر بسیاری یک اعلامیه جنگی از سوی آمریکا است. کسی که اصلی‌ترین هدفش تغییر نظام است می‌تواند آینده ایران را تعیین کند. اگر میانه‌رویی همچون روحانی بی‌اعتبار شود، چشم‌انداز بی‌ثباتی و رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه نزدیک‌تر خواهد شد. در چنین سناریویی، اسرائیل بیش از همه از دست خواهد داد. اسرائیل نسبت به آنچه حضور نظامی ایران در سوریه می‌خواند، نگران است و احساس خطر می‌کند. مساله دیگر مرز غزه است که انتظار اعتراضات جدید فلسطینیان در روزهای آینده می‌رود. رفتار ترامپ که با دستور انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به قدس همراه شده است، به این آتش دامن می‌زند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی